۰
عصبانیت مسئولان از نمایشگاه نفت

همه حواشی نمایشگاه نفت تهران

میز نفت - این نمایشگاه که مهمترین رویداد نمایشگاهی کشور محسوب می شود، مورد بی احترامی مقامات ارشد قرار گرفته است.
همه حواشی نمایشگاه نفت تهران - میز نفت
همه حواشی نمایشگاه نفت تهران - میز نفت
به گزارش میز نفت بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت دیروز پس از چهار روز به کار خود پایان داد. این نمایشگاه که مهمترین رویداد نمایشگاهی کشور محسوب می شود، مورد بی احترامی مقامات ارشد قرار گرفته است. از سران کشورها تا معاون اول رئیس جمهور تمایلی به حضور در نمایشگاه بیست و هشتم نداشتند. بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به نفت به این دلیل بود که جواد اوجی، سکاندار ساختمان طالقانی معتقد بود که بهترین کارنامه را در دولت دارد و تولید و صادرات نفت به بالاترین حد خود از سال ۱۳۹۶ رسیده است. بهتر شدن.
 

کتاب بله روغن نه


نمایشگاه کتاب برخلاف نمایشگاه بین المللی نفت با استقبال بسیار خوب مسئولان ارشد نظام مواجه شده است. این نمایشگاه که همزمان با نمایشگاه نفت، یعنی از 29 اردیبهشت ماه آغاز شد، در دومین روز خود به همت محمد مخبر معاون رئیس جمهور دایر شد. ابراهیم رئیسی در چهارمین روز از نمایشگاه کتاب بازدید و از غرفه های نمایشگاه بازدید کرد.
جالب است بدانید اولین نمایشگاه نفت دولت سیزدهم در سال 1401 با حضور محمدباقر قالیباف سخنگوی شورای اسلامی به عنوان یکی از روسای سه قوه افتتاح شد. جدای از این در این نمایشگاه ابراهیم رئیسی از غرفه های این نمایشگاه بازدید کرد. در بیست و هفتمین نمایشگاهی که سال گذشته برگزار شد، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور حضور داشت اما در سال 1403 و در بیست و هشتمین نمایشگاه هیچ مقام عالی کشوری حضور نداشت.
 

بهترین ها برای دولت ها بود


نمایشگاه نفت امسال با استقبال بسیار خوبی روبرو شد. بر اساس آمار اعلام شده، حدود 1700 شرکت داخلی و 250 شرکت خارجی از 12 کشور جهان در این نمایشگاه حضور داشتند. اما نگاهی به فضای مجازی، انتقاد از نحوه اجاره غرفه و حتی اظهارات وزیر نفت نشان می دهد که تعداد زیادی از متقاضیان فرصت حضور در این نمایشگاه را نداشته اند. وزیر نفت با بیان اینکه 1700 شرکت داخلی در این نمایشگاه حضور داشتند، افزود: به دلیل کمبود فضا تعداد کمی از شرکت های داخلی در نمایشگاه حضور داشتند در حالی که تعداد آنها می توانست از 2500 نفر هم فراتر رود.

اما در بیست و هشتمین رویداد بین‌المللی نفت که بخش بزرگی از غرفه‌ها را دولت و شرکت‌ها و نهادهای خصوصی به خود اختصاص داده بودند، به دلیل کمبود فضا، بسیاری از شرکت‌های خصوصی شرکت نکردند. گشتی در نمایشگاه نشان داد که بهترین و البته بزرگ ترین غرفه ها متعلق به خود دولت هاست. جدا از چیدمان غرفه های این نمایشگاه، دستخوش تغییرات زیادی شده است. احمد معروف خانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در این باره می گوید: در 15 سال گذشته غرفه اتحادیه همواره در سال هفتم و در بین فعالان بخش خصوصی مستقر بوده است. اما الان امسال یک غرفه در سال 2041 در کنار پالایشگاه های کشور به ما اختصاص دادند. این تغییر چندان خوشایند نبود و تاثیر منفی بر تعداد بازدید داشت.
 

افزایش 300-400 درصدی هزینه اجاره غرفه


اما اجاره نجومی غرفه ها یکی از بزرگترین چالش های رویداد نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی کشورمان بود. آنطور که احسان ثقفی، رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفتی می گوید، اجاره غرفه در نمایشگاه بین المللی نفت نسبت به سال ۱۴۰۱، ۳ تا ۵ برابر افزایش یافته است.

وی که معتقد است شرکت سهامی نمایشگاه برای سربازان جبهه اقتصادی درآمدزایی می کند، می گوید: چرا باید هزینه حضور در نمایشگاه های بین المللی که جهش تولید نامش است در سال چندین برابر شود؟ وقتی نرخ تورم کشور 41 درصد اعلام شده و قیمت ارز در بازار آزاد 70 درصد رشد داشته است، بر چه اساسی یک نهاد دولتی هزینه حضور در نمایشگاه را بین 300 تا 500 افزایش می دهد. %؟

بدون هیچ تغییری در کیفیت خدمات در این میان مشخص است که حتی برخی از متقاضیان حاضر به پرداخت هزینه های زیادی برای شرکت در این نمایشگاه بوده اند. در این شرایط مسئولان گزینه های اسپانسری را به آنها ارائه کردند. بد نیست بدانید که بین 700 تا 1000 میلیون باید از نظر اسپانسری نمایشگاه هزینه کنید.
 

چالش معمولی به نام ترافیک


اما ترافیک بخش جدایی ناپذیر نمایشگاه نفت امسال بود که هنوز به آن فکر نشده بود. ترافیکی که از ساعت اول نمایشگاه شروع شد ساعت های زیادی از وقت بازدیدکنندگان را گرفت اما به نظر می رسد چاره ای برای آن وجود ندارد.

چمران در این باره می گوید: به این معنا همه می گویند ترافیک است اما همه ساکت هستند و انگار همه چیز عادی است. البته تلاش های زیادی کرده ایم که این نوع نمایشگاه ها در این مکان برگزار نشود اما موفق نبوده است.

چمران در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تهران نمی تواند از راه های قانونی برای جلوگیری از برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در سئول استفاده کند؟ وی گفت: در این راستا نمی توانیم اجازه برگزاری چنین نمایشگاه هایی را بدهیم تا باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان شود.
 

بازار داغ برای قراردادهای بی اثر


اما این نمایشگاه نیز مانند سایر نمایشگاه های کشور مملو از مراسم عقد و قرارداد بود. تفاهم نامه هایی که فقط در این چهار روز از سال اخباری از آنها در رسانه ها منتشر می شود و با اتمام نمایشگاه ها هیچکس نمی داند چه بر سر آنها آمده است.

هیچ کس نمی گوید صدها تفاهم نامه و قراردادی که در سال های اخیر در این رویداد بین المللی امضا شده اند تا کجا پیش رفته اند یا تا کجا پیشرفت کرده اند. دوست دارم حداقل اطلاعاتی در این زمینه ارائه شود تا تمام شبهات در مورد بی اثر بودن این همه هزینه و قرارداد برطرف شود.
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 37941
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *