۰
کرکوک به تصرف کردستان درآمد

شبیخون به نفت عراق

تجزیه عراق و خواسته های اقوام مختلف از دولت مرکزی به کنار، نفت را باید شیرین ترین پولساز سرزمین بین النهرین دانست که از داعش گرفته تا اقلیم کردستان، برای به دست آوردن آن به جنگ های تن به تن نیز روی آورده اند.
شبیخون به نفت عراق
به گزارش «ميزنفت»، پس از تشدید درگیری ها میان ارتش عراق و گروه تروریستی داعش، حکومت محلی کردستان در اقدامی غیر قانونی نفت عراق را به تل آویو رساند و آلارم ها را برای دولت مرکزی روشن کرد؛ آلارم هایی با این مضمون: «ما مستقل هستیم و مستقل باقی خواهیم ماند.»

داعش و کردستان با چاپ اسکناس به عنوان یکی از شاخص های استقلال یک اقلیم، پا را فراتر از شعار گذاشته و رسما خود را مجزا از عراق دانستند و در مرحله بعد برای چنبره بر منابع نفتی عراق وارد عمل شدند. روز گذشته بود که نیروهای نظامی کردستان یا همان پیشمرگ ها، نفت کرکوک را در اختیار خود درآورده اند.

منبع عالی رتبه در دولت اقلیم کردستان عراق خاطرنشان کرد که نیروهای کرد کاملا میدان‌های نفتی در کرکوک واقع در شمال عراق را تحت تصرف خود درآورده‌اند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: دولت اقلیم کردستان مجبور شد تا برای محافظت از زیرساخت عراق دست به کار شود و این امر پس از آن صورت گرفت که اقلیم کردستان از تلاش‌های برخی مسئولان وزارت نفت عراق برای تخریب آن اطلاع کسب کرد.

این منبع گفت: از این به بعد این میدان‌ها تحت تصرف دولت اقلیم کردستان خواهد بود و ما پیش‌بینی می‌کنیم که عملیات در آینده‌ای نزدیک آغاز شود و نیروهایی از اقلیم کردستان روز جمعه این میدان‌ها را تحت کنترل خود درآوردند.

این منبع مدعی شد: وزارت نفت عراق برنامه ریزی کرده بود تا خط لوله‌های در دست ساخت که سه میدان نفتی اصلی در کرکوک را به هم متصل می‌ساختند، تخریب کند.

در همین حال وزارت نفت دولت مرکزی عراق کنترل کردها بر تاسیسات نفتی در کرکوک را محکوم کرده و از کردها خواست برای اجتناب از "عواقب وخیم" هرچه سریع‌تر از آنجا عقب نشینی کنند.

پیشتر وزارت نفت عراق و منابعی در شرکت نفت اعلام کرده بودند که نیروهای پیشمرگ کرد دو میدان نفتی در نزدیکی کرکوک را تحت تصرف خود درآورده و کارگران عرب را اخراج و کارگران کرد را به جای آن‌ها آورده‌اند.
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 1251
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *