۰
گزارش ویژه رویترز از صادرات نفت ایران

هند در تیررس افزایش صادرات

یک منبع ایرانی اعلام کرده این کشور، هند، سریع ترین بازار نفت در حال رشد آسیا، را به عنوان مقصد اصلی نفت خود، هدف قرار داده است.براساس اطلاعات، هند در ماه فوریه بیش از 300 هزار بشکه در روز بارگیری خواهد کرد که در مقایسه با 183 هزار بشکه در روز در ماه ژانویه، افزایش یافته است.
نفتکش - عصر نفت
نفتکش - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ٬ رویترز گزارش داد:

اطلاعات یک منبع مطلع نشان می دهد انتظار می رود صادرات نفت ایران در ماه های ژانویه و فوریه در مقایسه با میزان متوسط روزانه پارسال، بیش از یک پنجم افزایش یابد که این فاش می کند چگونه تهران در حال افزایش فروش خود پس از لغو تحریم ها است.

این اطلاعات نخستین نشانه در خصوص احیای صادرات نفت خام ایران در شرایطی است که این تولیدکننده اوپک شروع به افزایش تولید و خارج کردن نفتی می کند که در چهار سال گذشته به علت محدود شدن نقش این کشور در بازارهای جهانی، در انبارهای برون ساحلی جمع شده است.

با توجه به مازاد جهانی عرضه که از اواسط سال 2014 باعث کاهش 70 درصدی قیمت ها شده است، بازار از نزدیک سرعت بازگشت ایران را به بازار پس از لغو تحریم ها پیشتر این ماه، رصد می کند.

امیدها در این خصوص که ممکن است دیگر تولیدکنندگان اصلی همچون عربستان سعودی و روسیه با اوپک به منظور مهار تولید همکاری کنند، این هفته باعث افزایش قیمت ها شد.

براساس اطلاعات جداول زمانی اولیه بارگیری نفتکش های ایران، کل صادرات این کشور در ماه فوریه حدود یک میلیون و 440 هزار بشکه در روز و در ماه ژانویه حدود یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز خواهد بود.

این میزان صادرات بیش از 20 درصد بیشتر از متوسط صادرات روزانه ایران در سال گذشته خواهد بود به طوری که بارگیری این ماه بالاترین از ماه فوریه سال 2014 تاکنون است.

این افزایش صادرات به مازاد نفتی می افزاید که تحلیلگران میزان آن را حدود یک میلیون بشکه در روز تخمین زده اند.

 براساس اطلاعات ورود نفت از مشتریان ایران، برای ماه ژانویه تا اواسط ماه فوریه و برای ماه فوریه تا اواسط ماه مارس در دسترس نخواهد بود. تونی نونان، یکی از مدیران شرکت میتسوبیشی اعلام کرد: «انتظار می رفت ایران هر چه زودتر، صادرات خود را افزایش دهد. در عمل، آنها می توانند این کار را انجام دهند زیرا آنها میزان بسیار زیادی در انبارهای شناور، در دسترس دارند».

منابع کشتیرانی اعلام کرده اند بیشتر نزدیک به 40 میلیون بشکه نفت انبار شده توسط ایران در نفتکش های داخلی، میعانات است - که یک درجه فوق العاده سبک از نفت خام است و هر چه سریعتر، نفت خام سبک به بیرون انتقال یابد، می توان سریع تر از کشتی ها برای انتقال بیشتر نفت استفاده کرد.

براساس اطلاعات این منبع، در پی لغو تحریم ها پیشتر این ماه، صادرات ایران در چهار هفته گذشته در مقایسه با میزان متوسط یک میلیون و 210 هزار بشکه در روز پارسال، تقریبا یک چهارم افزایش یافته است.

در واکنش به عمل تهران به موافقتنامه هسته ای، آمریکا و قدرت های بزرگ این ماه تحریم هایی را لغو کرند که صادرات نفت ایران را در مقایسه با حدود سه میلیون بشکه در روز در دوران اوج آن قبل از تحریم ها در سال 2011، به میزان بیش از نصف کاهش داده بود.

یک منبع ایرانی اعلام کرده این کشور، هند، سریع ترین بازار نفت در حال رشد آسیا، را به عنوان مقصد اصلی نفت خود، هدف قرار داده است.

براساس اطلاعات، هند در ماه فوریه بیش از 300 هزار بشکه در روز بارگیری خواهد کرد که در مقایسه با 183 هزار بشکه در روز در ماه ژانویه، افزایش یافته است.

یک مقام وزارت نفت هند پیشتر این ماه در گفتگو با رویترز در خصوص پایان تحریم ها علیه ایران اعلام کرد: «چرا که نه؟ هیچ‌چیز جلوی ما را نمی گیرد. به طور حتم این باید افزایش یابد. این مجبور است که بالا برود».

پس از لغو تحریم ها، ایران دستور داد 500 هزار بشکه در روز تولید نفت خام این کشور افزایش یابد که از این میزان، امیدوار است 200 هزار بشکه در روز به اروپا برود ولی فروش به خریداران اروپایی احتمالا فقط زمانی بیشتر خواهد شد که مالکان نفتکش‌های خارجی مسائل مرتبط به بیمه بار را حل و فصل کنند.

انتظار می رود صادرات به آسیا در ماه فوریه در مجموع یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز و نزدیک به افزایش نه ماهه پیش بینی شده یک میلیون و 240 هزار بشکه در روز برای ماه ژانویه باشد.

به گفته این منبع، ایران قصد دارد در ماه فوریه برای چین، مشتری اصلی خود، 504 هزار بشکه درروز بارگیری کند که این در مقایسه با افزایشی شش ماهه که در ماه ژانویه انتظار آن می رفت، پنج درصد کاهش یافته است.

ایران قصد دارد ماه آینده برای هند 303 هزار بشکه در روز بارگیری کند که در مقایسه با ماه گذشته آن 66 درصد افزایش یافته و بالاترین از ماه مه سال 2015 است.انتظار می رود صادرات به ژاپن و کره جنوبی در ماه فوریه پس از افزایش در ماه ژانویه، کاهش یابد.
جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب: 11768
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *