۱
تبارشناسی نفتی وزیر اسبق امور خارجه امریکا

رایس، شورون، نفتکش و ناگهان قدرت!

کاندولیزا رایس
زمانی كه زن سیاهپوست آمریكایی در دانشگاه مشغول مطالعه مبانی و سیاست های اتحاد جماهیر شوروی در جنگ سرد و سال های فروپاشی آن بود، حتی صمیمی ترین استاد وی نیز فكرش را می كرد این زن سر از هیات مدیره یكی از غول های نفتی جهان در آورده و پس از آن به عنوان یكی از مشاوران ارشد جورج دبلیو بوش راهی كاخ سفید شود.
به گزارش «ميزنفت»، جورج دبلیو بوش، مشاور امنیتی خود را از میان مدیران شركت «شورون» كه در سال ۱۹۹۱ در این شركت مشغول به كار بود انتخاب كرد. این شخص كاندولیزا رایس بود، او حتی در سال ۱۹۹۳ یك نفتكش، یك میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ای خود به نام دات را تغییر نام داد كه اكنون به نام «آلترم وییجر» موسوم است.

اینكه چرا شورون یك زن سیاهپوست دانشگاهی را كه البته دارای نظرات راست بود به عضویت هیات مدیره خود درآورده هنگامی مشخص می شود كه تخصص رایس و سالی كه به این سمت برگزیده شده مورد بررسی قرار گیرد.

علت انتخاب رایس این بود كه رشته مورد علاقه دانشگاهی او امور سیاسی مربوط به جنگ سرد بود. وی تحقیقات زیادی درمورد تغییر ماهیت اتحاد جماهیر شوروی و فروپاشی كمونیسم كرده بود.

در فاصله سال های سرنوشت ساز ۱۹۹۱تا۱۹۸۹ یعنی دوران اتحاد دو آلمان و واپسین روزهای شوروی، رایس به دلیل داشتن نظرات محافظه كارانه جمهوری خواهان و كسب موفقیت های آكادمیك، وارد دولت جورج بوش پدر و در سمت مدیر ارشد امور شوروی و اروپای شرقی در شورای امنیت ملی مشغول به كار شد. ورود كاندولیزا به هیات مدیره شورون به تشویق جورج شولتز وزیر امور خارجه دولت ریگان انجام شد.

جالب اینجاست خود شولتز هم در اواخر سال ۱۹۸۰ یكی از مدیران ارشد شورون بود و نفوذ عمیق وی عامل اصلی در شكل دهی سیاست خارجی ایالات متحده آمریكا در دوران حكومت جورج بوش پسر توصیف شده است.

شولتز با علائق آكادمیك رایس و مواضع ایدئولوژیكی او آشنایی داشت و بدون شك رایس را فرد ایده آل جهت مشورت دادن به شورون، برای یكه تازی در شوروی سابق می دانست. در واقع دو سال بعد از انتخاب رایس، شورون تشكیل شركت چنگیز شورویل را اعلام كرد. این شركت با سرمایه گذاری مشترك ۵۰-۵۰ با یكی از شعب شركت نفت و گاز قزاقستان تشكیل شد و قرار بود كه در توسعه میادین نفتی چنگیز فعالیت كند.

در سال های بعد از آن هم شورون سرمایه گذاری های بیشتری در منطقه خزر انجام داد. زلمای خلیل زاد، مسئول امور خلیج فارس و آسیای مركزی در شورای امنیت ملی زیر نظر مستقیم رایس كار می كرد.

زمانی كه ریچارد چنی در سال ۱۹۹۸ در سخنانی اظهار كرد:«من نمی توانم تصور كنم كه سرزمینی مانند خزر در مقابلمان ظاهر می شود كه تا این اندازه دارای اهمیت استراتژیك است» بلافاصله رایس به میان آمد و نقشه راه تولید نفت از خزر را برای چنی ترسیم كرد. لیدر شركت های آمریكایی در خزر رایس بود و بس. اگر آمریكا در خزر خیمه زده فقط به این علت است كه رایس رادارهای دولت آمریكا را در منطقه به كار انداخته بود.

وی صاحب دو نفتکش در شرکت شورون است که یکی از این نفتکش ها نام رایس را روی بدنه خود می بیند.
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 4546
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *