۰
حیرت ناظران بین‌المللی از اقدام چین و روسیه

«کشتی به کشتی» به ال ان جی رسید!

میز نفت - روسیه اولین انتقال کشتی به کشتی گاز طبیعی مایع (ال ان جی) خود را با استفاده از کشتی‌های موسوم به ناوگان سایه و با همکاری یک کشتی حامل گاز چینی انجام داده است. تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های جزئی AIS نشان می‌دهد که این انتقال در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ میلادی در سواحل مالزی بین کشتی پرل با ظرفیت ۱۷۰۴۷۱ متر مکعب و کشتی گاز CCH با ظرفیت ۱۴۵۰۰۰ متر مکعب انجام شده است.
کشتی به کشتی ال ان جی | میز نفت
کشتی به کشتی ال ان جی | میز نفت
به گزارش میز نفت، این اقدام مرحله جدیدی از تلاش‌های روسیه برای انتقال صادرات سوخت به خارج از نظارت و تحریم‌های غرب را نشان می‌دهد. پرل محموله‌ای را از پایانه ال ان جی پورتووایا گازپروم در دریای بالتیک حمل می‌کرد. ایالات متحده این تأسیسات را در ژانویه ۲۰۲۵ میلادی تحریم کرد و گازپروم از آن زمان نتوانسته است هیچ خریدار خارجی برای گاز مایع شده خود پیدا کند.
 

انتقال گاز کجا انجام شد؟


این انتقال در منطقه ای با فاصله حدود ۵۰ مایل دریایی از ساحل شرقی مالزی انجام شد. تصویر ماهواره‌ای Sentinel 2  نشان می‌دهد که دو کشتی در کنار هم، مطابق با استاندارد عملیات تانكر به تانكر، لنگر انداخته‌اند.

انتقال گاز بین Perle و CCH Gas از همان دستورالعمل آشنایی پیروی می‌کند که برای انتقال نفت خام در دریاهای آزاد به امید پنهان کردن مبدا آن به منظور محافظت از خریداران در برابر تحریم‌ها استفاده می‌شود.

در حالی که مسکو صدها عملیات انتقال محموله كشتی به كشتی را در آب‌های آزاد نروژ و روسیه انجام داده است، انتقال از مالزی احتمالاً اولین باری است که دو تانكر حامل  ال ان جی تلاش کرده‌اند این کار را با فرستنده‌های AIS خاموش خود انجام دهند.
 

برای اولین بار در جهان


سمیر مدنی، یکی از بنیانگذاران TankerTrackers، یک شركت ارائه دهنده خدمات آنلاین که محموله‌های نفت خام را ردیابی و گزارش می‌کند، می‌گوید: بله، این اولین باری بود که ما شاهد انتقال محموله كشتی به كشتی ناوگان شبح ال ان جی روسیه در این منطقه از جهان بودیم. اوه، و تانكر  CCH GAS در دستكاری اطلاعات عملکرد بدی داشت.

کشتی CCH Gas که در سال ۲۰۰۶ میلادی ساخته شده، بخشی از تعدادی کشتی انتقال ال ان جی است که توسط بهره برداران غربی به خریداران چینی که اغلب نامشان فاش نشده، در طول سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی فروخته شده است.

این کشتی که در آن زمان Condor LNG نام داشت، در اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی توسط TMS Cardiff فروخته شد.
 

جزئیاتی از تانگرهای ال ان جی


این کشتی از آن زمان به نام CCH-1 Shipping Co Ltd در هنگ کنگ ثبت شده است. براساس پایگاه داده حمل و نقل  Equasis، مدیریت آن بر عهدهشركت Primepath Shipping Ltd در شانگهای است.

عملیات انتقال محموله كشتی به كشتی، صادرات ال ان جی روسیه را در مواجهه با تحریم‌های غرب، گسترش بیشتری می‌دهد. دو ماه پیش، ارسال محموله‌ها از  پروژهArctic LNG 2 که توسط Novatek تحریم شده بود، به ترمینال Beihai در جنوب چین آغاز شد.

از آن زمان تاکنون، این کشور موفق به انجام 10 تحویل محموله شده است. بریتانیا هفته گذشته این ترمینال را تحریم کرد، اگرچه این اقدامات احتمالاً تأثیر کمی خواهد داشت، زیرا چین قبلاً تمام محموله‌های دیگر را از این ترمینال دور کرده بود.
 
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب: 45252
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *