به گزارش میز نفت، نفت و صنعت هواپیمایی، پیوند تاریخی مهمی با یکدیگر دارند؛ مثلا در عربستان، اولین باند ابتدایی فرود هواپیما در سال 1934 ساخته شد.
نخستین هواپیما، یک فروند پرنده «فیرچایلد ۷۱» بود که عمدتاً برای اکتشاف نفت در صحرای وسیع عربستان مورد استفاده قرار میگرفت.
این تصویر در سال 1943 به ثبت رسیده است؛ سالی که هواپیمای DC-3 در جریان سفر شاهزاده فیصل به سانفرانسیسکو، اولین سفر یک مقام سعودی به ایالات متحده را انجام داد.
در سال 1952 هواپیماهای DC-4 آرامکو در حمل و نقل مهندسان و پرسنل نقش فعالتری ایفا کرد. این شرکت در واردات برخی کالاها از لبنان به عربستان هم فعالیت می کرد.
این شرکت با انتقال دانشجویان تحت پوشش آرامکو از فرودگاه ظهران به دانشگاههایشان در قاهره و بیروت، نقش مهمی در توسعه نیروی کار محلی ایفا کرد؛ از سال سال 1959.
در سال 1962 اولین هواپیمای گلفاستریم G2 آرامکو برای سفرهای مدیران این شرکت به مقر شرکت های غربی و خارجی خریداری شد.
روند خرید هواپیماها در آرامکو روز به روز بیشتر شد ولی در سال 2006 باید به یک اتفاق مهم اشاره داشت؛ در این سال چهار بوئینگ ۷۳۷-۷۰۰ جدید، سه امبرائر ۱۷۰ و دو جی۵۵۰ به ناوگان آرامکو اضافه شد.
در سال 2016، رشد ناوگان با اضافه شدن 6 فروند بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ جدید به ناوگان هواپیمایی آرامکو گام بزرگتری برداشت.
هم اکنون آرامکو 48 هواپیما در دست دارد؛ جدای از 60 هلیکوپتری که بیش از ۳۰۰ باند فرود اختصاصی در عربستان دارد
.