به گزارش میز نفت، تقریباً همه نفتی که از ایران به چین سرازیر میشود، از این تنگه میگذرد و به همین دلیل، آمریکا قصد دارد با اجراییسازی نظارتهای دقیقتر روی نفتکشها، ریسک انتقال نفت ایران به چین را افزایش داده و نفتکشها را برای عدم همکاری با ایران متقاعد کند.
این برای نخستینبار در تاریخ تحریمهای ایران است که قرار شده، نفتکشها در تنگه مالاکا زیر ضرب نظارت بروند که نشان میدهد واشنگتن با پایش دقیق روند انتقال نفت خام ایران، میخواهد مانع از صادرات نفت کشورمان شود.
دومین تنگه حیاتی جهان
تنگه مالاکا یک آبراه استراتژیک است که اقیانوس هند را به دریای چین جنوبی و شرق آسیا متصل میکند. این گذرگاه باریک توسط کشورهای ساحلی ازجمله اندونزی، مالزی و سنگاپور احاطه شده است و مسیری حیاتی برای نفتکشهایی است که به آسیا سفر میکنند. از تنگه مالاکا بخش قابلتوجهی از محمولههای جهانی نفت به چین، ژاپن، کره جنوبی و سایر کشورهای آسیایی عبور میکند.
تنگه مالاکا راهرو راهبردی بین اندونزی، مالزی و سنگاپور محسوب میشود و یکسوم از تجارت جهانی از این راه منتقل میشود. واردات نفت چین از طریق تنگه مالاکا صورت میگیرد و در مجموع، بیش از ۱۶ میلیون بشکه از نفت مصرفی در شرق آسیا از این آبراه عبور میکند.
این آبراه کوتاهترین مسیر دریایی بین تأمینکنندگان نفت خاورمیانه و بازارهای درحالرشد شرق و جنوب شرق آسیاست که بیش از یکسوم کوتاهتر از نزدیکترین گزینه جایگزین خود است.
طول این تنگه ۹۰۰ کیلومتر است و در باریکترین نقطه خود که به نام «فیلیپ پوینت» شناخته میشود، عرض آن به ۲.۸ کیلومتر میرسد. این تنگه سریعترین کانال کشتیرانی بین اقیانوسهای هند و آرام است. اگر کشتیها یک روز مجبور شوند از مسیر جایگزینی استفاده کنند، هزینهای بین ۹ میلیون تا ۹۰ میلیون دلار برایشان به همراه خواهد داشت.