۰
گزارشی که باید با دقت خواند:

تاریخ توسعه کشتی‌های ال ان جی

میز نفت - رشد انفجاری در مصرف جهانی گاز طبیعی در قرن بیست و یكم با توسعه تانكرهای غول‌پیکر حمل‌ونقل دریایی ال ان جی امکان‌پذیر شد.
تاریخ ال ان جی | میز نفت
تاریخ ال ان جی | میز نفت
به گزارش میز نفت، امروزه حمل‌ونقل گاز طبیعی مایع (ال ان جی) به یک اتفاق معمولی در دریاها تبدیل شده است. ناوگانی بزرگ با بیش از 300 کشتی غول‌پیکر با توانایی حمل 100 هزار تن ال ان جی یا بیشتر قادر به حمل چنین محموله‌هایی هستند.

اوایل این ماه گزارش شد که نرخ اجاره روزانه یک تانكر ال ان جی 350 هزار دلار است. این بالاترین نرخی است که تاکنون برای یک کشتی باری پرداخت شده است. در ادامه با تاریخ توسعه تانكرهای انتقال گاز مایع آشنا می‌شویم:

62 سال پیش بود که اولین محموله ال ان جی بارگیری و روانه پایانه وارداتی شد. یك کشتی به نام Methane Pioneer از دریاچه چارلز، لوئیزیانا، به‌سوی جزیره کانوی انگلستان حرکت کرد.

با توجه به ماهیت خطرناک محموله، روزنامه‌ها این رویداد را به‌عنوان "اولین رویداد در نوع خود برای تلاش برای انجام‌وظیفه خطرناک حمل گاز مایع از طریق اقیانوس اطلس" گزارش کردند. هنوز هم امروزه، اشاره‌هایی به بمب‌های شناور بودن این کشتی‌های عظیم در جامعه می‌شنویم.



در نخستین سفر، این تانکر معادل 33 هزار بشکه و یا 2 هزار تن متان مایع حمل کرد. این مقدار گاز برای تأمین میانگین نیاز یک هزار خانه آمریکایی به مدت یک سال کافی است.

  پس از انجام موفقیت‌آمیز این مأموریت، رئیس شرکت گفت: موارد زیادی وجود دارد که باید بررسی و ارزیابی شوند. پیش‌بینی می‌شد که قبل از اینکه مالکان برای سفارش کشتی‌های بزرگ‌تر اطمینان کافی داشته باشند، به تعداد بیشتری سفر نیاز بود.

این پروژه با نظارت شرکت آمریکایی Constock Liquid Methane Corp و شورای گاز بریتانیا انجام شد و یک بودجه 11 میلیون دلاری را برای تبدیل یک کشتی، ساخت کارخانه مایع سازی در دریاچه چارلز و ساخت مخازن ذخیره‌سازی ویژه اختصاص داد. جزیره کانوی در حدود 50 مایلی لندن در رودخانه تایمز انتخاب گردید و این گاز برای استفاده عمومی در لندن توزیع شد.
 

توسعه تانکرهای حامل ال ان جی


حمل‌ونقل گاز طبیعی به شکل مایع یک صنعت نسبتاً جدید است، اگرچه ال ان جی برای اولین بار در سال 1912 میلادی تولید شد و یک شناور حامل گاز مایع‌شده در سال 1914 میلادی ثبت اختراع شد، اما در مقیاس واقعی ساخته نشد. اولین کشتی انتقال ال ان جی جهان در سال 1959 میلادی ساخته شد.

با مایع کردن گاز متان تا دمای منفی 258 درجه فارنهایت، این مایع کمتر از شش‌صدم حجم گاز خود را اشغال می‌کند. نکته قابل‌توجه این است که در این دما، فولاد شکننده شده و در معرض شکستگی قرار می‌گیرد.
 

تاریخچه حمل‌ونقل گاز متان


شرکت یونیون استوک یارد در سال 1954 میلادی به‌منظور سرد کردن گاز پیشنهاد انتقال دریایی گاز مایع‌شده را پیشنهاد کرد. ایده آنان این بود که گاز طبیعی را در سواحل خلیج‌فارس، جایی که فراوان است، مایع کرده و سپس به شیکاگو برسانیم. 

شرکت یونیون استوک یارد برای تحقق این هدف، دو کشتی مخصوص در پاسکاگولا، می سی سی پی ساخته بود. اولین شناور، متان نام داشت. این نام مناسب‌ترین نام بود، زیرا گاز طبیعی عمدتاً از متان و مقادیر کمی از سایر گازهای هیدروکربنی و نیتروژن تشکیل شده است.

با درک پتانسیل عملیات، یونیون استوک یارد تصمیم گرفت با شرکت نفت کانتیننتال شریک شود تا کنسرسیوم Constock Liquid Methane Corp. را تشکیل دهد و بعدها با شورای گاز بریتانیا برای ساخت تأسیسات ساحلی و کشتی‌های حامل گاز مایع همکاری کرد.
 

داستان یک سفر آزمایشی


کشتی انتخاب شده برای سفر آزمایشی یکی از 239 کشتی مشابه بود که در طول جنگ جهانی دوم ساخته شد و به‌عنوان یک کشتی چندمنظوره تعیین شد. این طرح در سال 1943 میلادی هنگامی‌که ایالات‌متحده متوجه شد که جنگ در اقیانوس آرام به یک کشتی کوچک نیاز دارد تا اشغال بسیاری از جزایر موردنیاز برای پیشروی به سرزمین اصلی ژاپن را تسهیل کند، تکامل یافت.

این کشتی در سال 1945 میلادی در دولوث مینه سوتا ساخته شد و مارلین هیچ نام داشت. در سال ۱۹۴۶ میلادی، اداره دریانوردی این کشتی را فروخت و تا سال 1958 میلادی در تجارت محصولات خشک بین ساحل شرقی و دریای کارائیب تجارت می‌کرد.



تبدیل محموله خشک به تانکر گاز در موبایل، آلاباما، توسط شرکت کشتی‌سازی آلاباما انجام شد. این پروژه شامل تعمیق بدنه به میزان 12 فوت و نصب پنج مخزن آلومینیومی ویژه عایق‌شده با چوب بالسا با روکش بیرونی فولادی بود. لوله‌ها، پمپ‌ها و شیرهای مرتبط نیز نصب شدند.

این کشتی به Methane Pioneer تغییر نام داد و تحت پرچم بریتانیا قرار گرفت. پس از سه ماه آزمایش دریایی، کشتی 339 فوتی 5058 تن ناخالص با محموله‌ای از 2000 تن گاز طبیعی مایع در دمای منفی 258 درجه فارنهایت در 31 ژانویه 1959 میلادی از بندر حرکت کرد. پس از هفت سفر موفق، عملکرد کشتی تجزیه‌وتحلیل شد و قمار 11 میلیون دلاری موفقیت‌آمیز بود.

 بر اساس نتایج، دو کشتی جدید و بزرگ‌تر برای ساخت قرارداد بسته شد. این کشتی، در سال 1967 میلادی فروخته شد و تبدیل به یک کشتی ذخیره‌سازی به نام ارسطو در رسیف، برزیل شد.
بنابراین، همان‌طور که بسیاری از مردم پیش‌بینی می‌کنند که گاز طبیعی یک سوخت کلیدی در دوره گذار انرژی خواهد بود و آینده نزدیک این صنعت بسیار مثبت است.
 
 
نویسنده: کاپیتان جیمز مک نامارا
منبع: www.freightwaves.com
مترجم: محسن داوری
جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۸
کد مطلب: 39680
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *