۰
بازگشت به ععصر زغال‌سنگ

​روسیاهی برای اروپا

میز نفت اتحادیه اروپا به دلیل تحریم نفت و گاز روسیه، به دوران استفاده از زغال‌سنگ روی آورده است.
زغال سنگ | میز نفت
زغال سنگ | میز نفت
به گزارش میز نفت ، سران اتحادیه اروپا این روزها برنامه بلندپروازانه خود را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کنار گذاشته‌اند و در حال تئوریزه کردن اهمیت استفاده از زغال‌سنگ برای تأمین نیازهای انرژی خود هستند. قاره‌ای که فکر نمی‌کرد در سال 2022 با یک بحران بزرگ انرژی مواجه شود، در سال 2019 تصمیمی گرفت که حالا می‌خواهد فراموشش کند.

وقتی در سال 2018 موضوع کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مطرح شد، کشورهای غربی اروپا بشدت از آن استقبال کردند درست برخلاف ساکنان شرق این قاره که در حال مقاومت بودند. بااین‌وجود در سال 2019 این پیشنهاد تبدیل به سند شد. بر این اساس مقرر شد انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 به میزان 55 درصد کاهش یابد.
 
همه این اتفاقات به دلیل وابستگی شدید این قاره به گاز روسیه است؛  علیرغم علائم هشداردهنده متعدد، کشورهای عضو اتحادیه اروپا خطرات ناشی از اتکای بیش‌ازحد به گاز وارداتی را نادیده گرفتند و نیاز به جایگزینی سریع این گاز باانرژی های تجدید پذیر داخلی را فراموش کردند. درنتیجه، اکنون با تصمیم دشوار و اضطراری اتکای موقت به زغال‌سنگ درحالی‌که به‌طور قابل‌توجهی استقرار انرژی پاک خود را افزایش می‌دهد، مواجه است. اشتباهاتی که آسیا نمی‌تواند تکرار شود.

حالا با ناامیدی کامل اروپا از تأمین سوخت زمستانی، بازگشت زغال‌سنگ به این قاره کلید خورده است. فرانس تیمرمنز، نایب‌رئیس کمیسیون اروپا، پیشنهاد کرد، ازآنجایی‌که اروپا در زمستان امسال با  درگیری بسیار شدید بر سر قیمت انرژی مواجه است، باید بازگشت کوتاه‌مدت به سوخت‌های فسیلی داشته باشد.
 
*آماده‌باش زغال‌سنگی
جنگ روسیه در اوکراین اروپا را به‌سرعت به سمت سوخت‌های کثیف‌تر سوق داده است. آلمان بازنشستگی برخی از نیروگاه‌های زغال‌سنگ و نفت را به تعویق انداخته است. اتریش هم در حال احیای نیروگاه زغال‌سنگ خود است.  فرانسه هم در حال آماده‌سازی یک نیروگاه زغال‌سنگ به‌عنوان ذخیره برای زمستان است.

هلند نیز اعلام کرد که قصد دارد نیروگاه‌های زغال‌سنگ خود را با ظرفیت بالاتری برای کاهش مصرف گاز فسیلی راه‌اندازی کند. پیش‌ازاین، این ایستگاه‌ها تنها با 35 درصد ظرفیت کار می‌کردند.

ایتالیا هم در حال بررسی احیای ظرفیت تولید برق با سوخت زغال‌سنگ تا 2.5 گیگاوات است تا مصرف گاز را محدود کند و این ظرفیت عملیاتی زغال‌سنگ ایتالیا را به 8.5 گیگاوات می‌رساند.

لهستان، با اختصاص 3.5 میلیارد یورو برای واردات زغال‌سنگ، به دنبال راهی برای جذب بیشتر این کالاست زیرا بالاترین وابستگی به زغال‌سنگ را در اروپا به نام خود ثبت کرده است.

14 گیگاوات نیروگاه زغال‌سنگ در اروپا در حالت آماده‌باش قرارگرفته است. آن‌ها با ظرفیت 65 درصدی خود حدود ، 60 تراوات ساعت برق زغال‌سنگ تولید می‌کنند که برای تأمین برق یک‌هفته‌ای اتحادیه اروپا کافی است.

  هیچ کشور اروپایی تعهد خود را مبنی بر حذف تدریجی زغال‌سنگ حداکثر تا سال 2030 لغو نکرده است. بحران کنونی به‌عنوان یک کاتالیزور برای انتقال سریع انرژی پاک اروپا عمل کرده است.

چندی پیش بود که شرکت مشاوره ریستاد انرژی اعلام کرد کشورهای اروپایی در حال بررسی بازگشت به دوران استفاده از زغال‌سنگ برای جایگزینی کاهش عرضه گاز از سوی روسیه هستند چراکه قاره سبز با بحران شدید انرژی دست‌وپنجه نرم می‌کند. این شرکت که در اسلو مستقر شده است، افزود که آلمان، اتریش، ایتالیا و هلند همگی نشان داده‌اند که ممکن است مجبور باشند بیشتر به زغال‌سنگ متکی باشند که بالاترین میزان "ردپای کربنی" را در میان سوخت‌های فسیلی دارد، زیرا آن‌ها به دنبال تأمین تقاضای انرژی هستند.
 
پرش قیمتی
همین موضوع موجب شده تا قیمت این کالا افزایش شدیدی داشته باشد؛ ریستاد گفت که شاخص اصلی معاملات زغال‌سنگ حرارتی در حال حاضر حدود 415 دلار در هر تن معامله می‌شود که نسبت به ابتدای سال حدود 280 دلار در هر تن افزایش نشان می‌دهد.

محموله‌های زغال‌سنگ به روتردام هلند - بندر انرژی کلیدی برای بیشتر اروپا - در سال جاری نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش‌یافته است. هم‌زمان، صادرات زغال‌سنگ ایالات‌متحده به اروپا نیز دو برابر شده است. آفریقای جنوبی هم صادرات زغال‌سنگ حرارتی به اروپا را افزایش داده است، اما کمبود زیرساخت‌ها برای دریافت زغال‌سنگ کار را سخت کرده است. از سوی دیگر، صادرات زغال‌سنگ کلمبیا به دلیل محدودیت‌های تولید معدن کاهش‌یافته است؛ بیشتر زغال‌سنگ استرالیا به قراردادهای بلندمدت این کشور با سایر کشورها اختصاص یافته و این کشور هم نمی‌تواند زغال‌سنگ بیشتری به اروپا بفروشد.

اما فعالان محیط‌زیست با انتقاد از سیاست جدید اروپا، می‌گویند اتحادیه می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد، ازجمله اعمال محدودیت سرعت حمل‌ونقل و محدود کردن پروازهای داخلی برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت. بااین‌وجود مسئولان سیاسی این قاره می‌گویند چاره‌ای جز بازگشت به زغال‌سنگ ندارند و بهتر است این انتقادات را نادیده گرفت چون چیزی که مهم است، امنیت انرژی قاره است.
 
 
سه شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 33455
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *