۰
گزارش آژانس بین المللی انرژی

ایران، در صدر یارانه دهندگان انرژی

میز نفت - بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، ایران سالانه به انرژی 50 میلیارد دلار یارانه می دهد که این کشور را در رتبه نخست یارانه دهندگان انرژی جهان قرار داده است.
یارانه انرژی | میز نفت
یارانه انرژی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، آژانس بین المللی انرژی یارانه پرداخت شده به سوخت های فسیلی در یک دهه گذشته را به صورت سیستماتیک مورد بررسی قرار داده است. گروه پژوهشگران منتشر كننده گزارش چشم انداز انرژی دنیا، گستره این یارانه‌ها را مورد بررسی قرار داده و پیامدهای مفید حذف یارانه های سوخت های فسیلی بر بازارهای انرژی، تغییر اقلیم و بودجه دولت ها را نشان داده اند.


در نمودار زیر، ارزش یارانه های پرداختی به سوخت های فسیلی براساس نوع سوخت در ۲۵ کشور دارای بیشترین رقم در سال ۲۰۲۰ میلادی نشان داده شده است.
 

 
اگرچه میزان یارانه های سوخت های فسیلی در سال گذشته میلادی کاهش یافت، اما هنوز به پایان نرسیده است. در سال ۲۰۲۰ میلادی، کاهش قیمت سوخت‌های فسیلی و مصرف انرژی، ارزش یارانه‌های مصرف سوخت‌های فسیلی را به پایین‌ترین حد خود رساند. مجموع اين يارانه ها بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار و برابر با حدود ۴۰ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ میلادی بوده است. این کمترین رقم سالانه از زمان شروع پیگیری این یارانه ها در سال ۲۰۰۷ میلادی است.

ایران همچنان بزرگترین پرداخت ‌کننده این یارانه‌ها است، اگرچه مجموع ارزش حمایت پنهان از مصرف‌کنندگان داخلی كه بیش از 50 میلیارد دلار در سال 2020 ميلادي بوده، به دلیل قیمت‌های پایین نفت خام و شرایط ضعیف اقتصادی کاهش یافته است.

در میان سوخت‌ها، یارانه‌هاي مربوط به فرآورده‌های نفتی بزرگ‌ترین بخش (90 میلیارد دلار از مجموع 180 میلیارد دلار) بوده است. یارانه‌های مصرف مسکونی فرآورده‌های نفتی از یارانه سوخت‌های حمل‌ونقل پیشی گرفته که به دلیل کاهش تقاضا برای جابجايي و سفر در طول قرنطینه و رکود اقتصادی، به نصف کاهش یافت. یارانه های سوخت های فسیلی که برای تولید برق استفاده می شود،

بزرگترین عنصر بعدی برآورد کلی یارانه (50 میلیارد دلار در سال 2020 ميلادي) است و پس از آن گاز طبیعی (35 میلیارد دلار) و زغال سنگ (1.7 میلیارد دلار) قرار دارند.

آژانس بین‌المللی انرژی، یارانه‌های سوخت‌های فسیلی را که مستقیماً توسط مصرف‌کنندگان نهایی مصرف می‌شوند یا به‌عنوان ورودی‌های تولید برق مصرف می‌شوند، تخمین می‌زند.

در کنار این تخمین از یارانه‌های مصرف سوخت فسیلی، آژانس بین‌المللی انرژی همچنین با كشورهاي پيشرفته همکاری می‌کند تا تخمین مشترکی تهیه کند که شامل اقداماتی باشد که منافع یا اولویت‌هایی را برای تولید سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌کند.

گزارش آژانس بین المللی انرژی در مورد یارانه های انرژی در نشریات مجموعه چشم انداز انرژی جهانی گنجانده شده است. علاوه بر این، آژانس بین‌المللی انرژی از سال 2009 ميلادي زمانی که رهبران گروه 20 متعهد شدند یارانه‌های سوخت‌های فسیلی ناکارآمد را که مصرف بی‌رویه را تشویق می‌کند، منطقی‌سازی و حذف کنند، به طور منظم بهگروه 20 و سایر تلاش‌های بین‌المللی حذف یارانه‌ها ارائه کرده است.
 
 
منبع: IEA
مترجم: محسن داوري

 
دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 32113
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *