۰
نگاهی به پیامدهای افزایش شدید قیمت گاز

زلزله گازی در اروپا

میز نفت - با افزایش شدید بهای گاز در اروپا، زلزله گازی این قاره را تکان داده و نگرانی های بسیاری را به پا کرده است. موضوعی که می تواند اقتصاد اروپا را در شوکی بزرگتر فرو ببرد.
بورس معاملات گاز | میز نفت
بورس معاملات گاز | میز نفت
میز نفت | طی 2 ماه اخیر، قیمت گازطبیعی به عنوان دومین سوخت پرمصرف در اروپا به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و به میانگین 100 سنت برمترمکعب در ماه اکتبر رسید! 

در ادامه روند جداشدن دینامیک‌های بازار گاز از بازار نفت، قیمت گاز برای اولین بار در 20 سال اخیر قیمت نفت را پشت سر گذاشته و در شرایطی که قیمت نفت در ماه‌های اخیر در کانال 70 دلار بود، قیمت گاز هاب اروپایی TTF به حدود 180دلار در هر بشکه رسید.

زلزله گازی در اروپا - میز نفت
افزایش قیمت گاز به طور خاص بر صنایع انرژی بر همچون اوره تأثیرگذاشته و بسیاری از آنها را به تعطیلی کشانده است. اختلال جدی در زنجیره تأمین مواد غذایی ناشی از این مسئله در ماه‌های پیش‌رو تبعات جهش هزینه‌ها در این بخش خواهد بود.

تبعات مستقیم بحران گاز در بخش برق نیز مشهود بوده و این مسئله در کشورهایی مانند هلند، ایتالیا و انگلستان با سهم بالای گاز در سبد تولید برق، به شکل ویژه‌تری بروز کرده است. قیمت عمده فروشی برق در بازارهای برق انگلیس، فرانسه و آلمان از ابتدای سال بیش از 2 برابر جهش داشته است.

زلزله گازی در اروپا - میز نفت
راهکارهای کوتاه مدت مبتنی بر محافظت از مصرف کنندگان خرد در برابر افزایش هزینه های انرژی بوده و شامل پرداخت یارانه حمایتی به مصرف کنندگان کم درآمد (از محل فروش اعتبار آلایندگی در بازار کربن اروپا)، به تعویق انداختن پرداخت قبض های گاز و برق برای مصرف کنندگان و اعطای کمک از سوی دولت ها و کمیسیون اروپا به شرکت های آسیب دیده از بحران است.

زلزله گازی در اروپا - میز نفت

•در ایجاد بحران فعلی 3 عامل نقش جدی‌تری ایفا کرده‌اند:
1- کاهش واردات گاز از روسیه
2 - ذخیره‌سازی ناکافی ناشی از عامل 1 و هم‌چنین کاهش تولید داخلی اروپا (به طور خاص نروژ)
3 - کاهش تولید برق تجدیدپذیر (بادی) و در نتیجه افزایش تقاضای گاز طبیعی

در نتیجه عوامل بالا، تقاضای محموله‌های اسپات LNG در اروپا به طور چشم‌گیری افزایش یافت و این در حالی بود که به دلایل زمستان سرد شرق آسیا و خشکسالی شدید در آمریکای جنوبی، عمده‌ محموله‌های LNG توسط خریداران آسیایی(چین، کره و ژاپن) و برزیل خریداری شده‌ بود.

زلزله گازی در اروپا - میز نفت

•طی سال‌های اخیر دو استراتژی به طور همزمان از سوی کشورهای اروپایی دنبال شده است:1- افزایش واردات LNG و 2- افزایش سهم معاملات اسپات از کل قراردادهای واردات گاز

آسیب‌پذیری از شوک‌های بازار، ماهیت معاملات اسپات می‌باشد که خود را در چنین بحران‌هایی نشان می‌دهد، شوک افزایش تقاضای ناشی از بهبود اقتصاد کشورها به علاوه شوک‌های اقلیمی (سرمای بی‌سابقه) دو عامل اثرگذار بر ایجاد ناترازی در بازار معاملات LNG دنیا بوده است.

از سوی دیگر اروپا در میانه گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی خود می‌باشد، منابعی که همواره با عدم قطعیت روبرو هستند. با افزایش سهم این منابع در سبد تولید برق اروپا و در شرایط عدم سرمایه‌گذاری کافی در تکنولوژی‌های ذخیره‌سازی، نوسانات شدید فعلی در سال‌های آتی به طور حتم ادامه خواهد یافت.

زلزله گازی در اروپا - میز نفت
منبع: سولوشن
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب: 31549
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *