۰
گزارش جالب اویل پرایس از صنعت نفت مکزیک

قاچاقچیان در نفت مکزیک

ایالت های هیدالگو، پویبلا و مکزیکو مهمترین مراکز سرقت نفت این کشور محسوب می شود. در ایالت مکزیکو بیشترین موارد سرقت نفت مربوط به فرآورده‌های نفتی تولید شده در پالایشگاه های این ایالت بوده است.
قاچاقچیان در نفت مکزیک
میز نفت | کارتل های بزرگ مکزیک که با دارا بودن پول های هنگفت از قدرت زیادی برخوردارند، بخش های زیادی از خاک این کشور را در اختیار دارند و در یک دهه اخیر، به چالشی بزرگ برای قانون و دولت مکزیک تبدیل شده اند. 

سرقت سیستماتیک نفت خام و فرآورده‌های نفتی به ویژه سرقت گازوییل از دیرباز یکی از مشکلات صنعت نفت مکزیک بوده است. تخمین زده می شود که این گروه های جرایم سازمان یافته سالانه ۴۰۰ میلیون دلار درآمد از سرقت نفت و فرآورده های نفتی به دست می آورند.

شرکت ملی نفت مکزیک (پیمکس) در گزارشی ابعاد این معضل را منتشر کرده است. در این گزارش اعلام شده که آنها در سال های اخیر به صورت میانگین ۱.۶ میلیارد دلار خسارت سالانه به دلیل سرقت نفت داشته اند. سرقت نفت و فرآورده های نفتی در این کشور بحران زده آمریکای لاتین عموما با استفاده از روش برداشت مخفیانه نفت از خطوط لوله انجام می شود.
 
این شرکت ملی نفتی که با کاهش تولید و افزایش بدهی ها دست و پنجه نرم می کند، با افزایش سرقت نفت و فرآورده های نفتی با چالشی بزرگ روبرو شده است. در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۴۹۱۰ مورد سرقت نفت از شبکه خطوط لوله ۱۰۵۶۳ مایلی انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی این کشور گزارش شده است. 

شرکت ملی نفت مکزیک اعلام کرده که روزانه ۷۴۰۰۰ بشکه نفت خام تولیدی این شرکت سرقت شده است.  به دلیل هرج و مرج کنونی حاکم بر این کشور، پلیس مکزیک قادر به مقابله با سارقان نفت نیست. نیروهای ارتش نیز اعلام کرده‌اند به دلیل مجهز بودن سارقان به خودروهای زره پوش و سلاح های مختلف اتوماتیک تمایلی به رویارویی با آنها ندارند. 

سرقت نفت مکزیک تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد مکزیک دارد. سالانه ۲ درصد تولید ناخالص داخلی و ۶ درصد درآمدهای صادراتی مکزیک از بخش نفت تامین می گردد.  سرقت نفت تاثیر زیادی بر عملکرد شرکت پیمکس و درآمدهای دولت مکزیک داشته است.

 اندرز مانویان لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکزیک چندی پیش دستور داد تا اقدامات گسترده تری برای مقابله با این معضل برداشته شود.در سال گذشته، میزان سرقت روزانه نفت از شبکه خطوط لوله مکزیک به ۵۶۰۰ بشکه کاهش یافت. اما تنها شاهد کاهش ۱۰ درصدی نفت سرقت شده بوده ایم. هرچند در مورد درست بودن این آمار نیز اختلاف نظرهایی وجود دارد. کارشناسان معتقدند با ورود کارتل های مواد مخدر به این بازار شاهد بدتر شدن شرایط هستیم. 

با همه گیری ویروس کرونا، دومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین با پیامدهای زیادی روبرو شده است.  همه گیری ویروس کرونا باعث شد تا تولید ناخالص داخلی مکزیک در سال گذشته میلادی ۸.۲ درصد کاهش یابد. رشد بیکاری و تورم نیز فشار زیادی بر شهروندان مکزیکی وارد کرده است.

در این شرایط، سازمان های مافیایی تلاش کرده اند تا بر میزان سرقت نفت خود بیافزایند.  گزارش های منتشر شده رسمی نشان می دهد که در فاصله ماه های ژانویه تا آوریل سال ۲۰۲۱ میلادی تعداد شیرهای نصب شده بر روی خط لوله های انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی مکزیک نسبت به سال پیش از آن با رشد نگران کننده ۹.۵ درصد روبرو شده است. در سال ۲۰۱۹ میلادی، تعداد شیرهای نصب شده ۱۳۱۳۷ مورد و در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۱۰۲۲ مورد گزارش شده است. 

ایالت های هیدالگو، پویبلا و مکزیکو مهمترین مراکز سرقت نفت این کشور محسوب می شود. در ایالت مکزیکو بیشترین موارد سرقت نفت مربوط به فرآورده‌های نفتی تولید شده در پالایشگاه های این ایالت بوده است. 

به نظر می رسد اظهارات رییس جمهور مکزیک در مورد مقابله دولت با سارقان نفت دور از واقعیت بوده است.  افزایش میزان کشف سرقت نفت توسط دولت مکزیک نشان می دهد که میزان سرقت غیرمجاز انواع فرآورده‌های نفتی با افزایش روبرو شده است. 

در دو ماه نخست سال جاری میلادی ۷۹۴ مورد سرقت نفت در ایالت هیدالگو کشف شده است. در سال ۲۰۲۰ میلادی رقم مشابه ۵۸۲ مورد بوده است. 

رشد ۳۷ درصدی موارد کشف شده سرقت نفت نشان می دهد که به دلیل افول شاخص های اقتصادی در دوره همه گیری ویروس کرونا شاهد رشد جرایم سازمان یافته بوده ایم. 

از سوی دیگر، با ورود کارتل های مواد مخدر به این بازار غیرقانونی، شاهد افزایش میزان سرقت ها بوده ایم. 
در سال های اخیر، سارقان از روش ایجاد تونل زیرزمینی و ایجاد اتصال غیرمجاز به خط لوله های انتقال نفت و انتقال نفت سرقت شده به مخازن بزرگ جمع آوری استفاده می کنند.
 
تاکنون ده ها مورد انفجار، آتش سوزی و نشت نفت نیز در این سرقت ها روی داده که به مرگ و زخمی شدن ده ها نفر از قاچاقچیان منجر شده است. این بازی ادامه دارد. 


نویسنده: ماتیو اسمیت
منبع: Oilprice
مترجم: محسن داوری
شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۲۷
کد مطلب: 30536
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *