۰
۱
ابن گرارش را از دست ندهد

سرگذشت جالب رئیس ویتول و شرکتش

سرگذشت جالب رئیس ویتول و شرکتش
ميزنفت/ در تاریخ ۵۰ ساله شرکت ویتول، این شرکت سهامی، هرگز ضرر مالی نداشته، هرچند تجارت نفت در سال های اخیر، رقابتی تر از گذشته شده است. یان تیلور بیش از ۴۰ سال است که در بازار نفت فعالیت می کند. وی که در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرده بارها از تهران روانه کاراکاس و از بغداد راهی لاگوس شده است.

وی حتی در اوج جنگ داخلی لیبی، روانه بنغازی شده بود. وی با هواپیمای شخصی خود به بسیاری از شهرهای دنیا سفر کرده است. تیلور مدیرعامل گروه تجاری ویتول و بزرگترین تاجر نفت مستقل دنیا است. ایده وی تاسیس شرکتی بود که همچون یک هواپیمای جنگنده در بازار به جنگ حریفان می رود. در سال ۲۰۱۱ میلادی و در اوج جنگ داخلی لیبی، آنها با موافقت با درخواست دولت قطر، محموله های نفتی برای شورشیان لیبیایی مورد حمایت دوحه ارسال کردند. نکته قابل توجه اینکه مدت زمان تایید این درخواست و صدور پروپوزال تنها چهار دقیقه به طول انجامید. کارشناسان بارها در مورد فرهنگ سازمانی حاکم بر ویتول به بحث و بررسی پرداخته اند.

آنان مهترین ویژگی ویتول را ولع یافتن فرصت ها و آمادگی همه جانبه برای شکار فرصت ها می دانند. تیلور در اوج جنگ داخلی روانه بنغازی شد تا مقدمات سفارش قطری ها را مهیا کند. در هنگام فرود هواپیمای شخصی ویتول در فرودگاه بنغازی، پهپادهای آمریکایی بالای هواپیمای وی در حال گشت زنی بودند. هالیوود در فیلم" ۱۳ ساعت: سربازان مخفی بنغازی" تصویری مهیج از این جنگ و قتل سفیر ایالات متحده در لیبی را به تصویر کشیده است. 

در آن روزها همه ساکنان بنغازی یک اسلحه کلاشینکف بر دوش خود داشتند. ویتول با تحویل بنزین، گازوییل و نفت سفید مورد نیاز شورشیان در مجموع ۱ میلیارد دلار به دست آورد. پنج سال پس از آن روزها تیلور ۶۰ ساله با سفر به شهرهای مختلف دنیا در حال خرید و فروش نفت است. وی توانسته در بحرانی ترین مناطق دنیا کسب و کار خود را دنبال کند.
نشریه بلومبرگ مارکت در گزارشی خواندنی شیوه های فعالیت گروه ویتول رابرای خوانندگان تشریح کرده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی، گروه ویتول ۱.۶ میلیارد دلار سود خالص داشته است.

ویتول در دنیای امروز به یک غول اقتصاد جهانی تبدیل شده که روزانه شش میلیون بشکه و برابر مجموع تقاضای آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا معامله می کند. در بیش از نیم قرن گذشته، ویتول هرگز با زیان سالانه روبرو نشده است. سود سالانه این شرکت از ۲۳ میلیون دلار در سال ۱۹۹۵ میلادی به  ۲.۲۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ میلادی افزایش یافته است.

نرخ بازگشت سهام در این شرکت ۵۶ درصد و بیش از گلدمن ساچز است. آنها از همه رویدادهای ژئوپلیتیک برای افزایش سودآوری و توسعه دامنه تاثیرگذاری در بازار تجارت نفت بهره می برند. آنان تجارت ۶.۵ درصد نفت دنیا را در اختیار داشته و برای حفظ سهم بازار خود در حال مبارزه ای همیشگی  به ویژه با شرکت های وابسته ای نظیر گلینکور، ترافیفیگورا، مرکوریا انرژی گروپ، گونوور گروپ و کاستلتون کومودیتیتز هستند. به علاوه آنان باید با غول های نفتی نظیر بی پی، رویال داچ شل، توتال و شرکت های دولتی نفت چین به عنوان بازیگران نوظهور بازار رقابت کنند. ما می دانیم که با افزایش رقابت، حاشیه سود این تجارت، کمتر و کمتر شده و شرکت های بیشتری برای تصاحب یک بشکه می جنگند.

اما تیلور چگونه به بازار نفت قدم نهاد؟ این اتفاق کاملا تصادفی روی داد. وی در اسکاتلند بزرگ شد و در انگلستان تحصیلات دانشگاهی خود را تکمیل کرد. در ادامه وی در سال ۱۹۷۸ میلادی در شرکت شل استخدام شد. دلیل این انتخاب فقط پرداخت حقوق بیشتر نسبت به سایر شرکت ها بود. وی در بخش فروش نفت با دفاتر سنگاپور و کاراکاس در ارتباط بود و در همان بخش با همسرش آشنا شد.شرکت ویتول در دوره مدیریت تیلور همانند یک کسب و کار استارت آپ دره سیلیکون، رشدی خارق العاده را پشت سر گذاشته است.

وی در سال ۱۹۸۵ میلادی وارد شرکت ویتول شد و یک دهه بعد مدیرعامل آن شد. او توانست در طول دو دهه، شرکت ویتول را به یکی از غول های برتر تجارت نفت تبدیل کند.هرچند رشد پرشتاب تقاضای نفت چین و سایر کشورهای در حال توسعه در این موفقیت افسانه ای تاثیرگذار بوده است. در دوره مدیریت وی، ارزش سهام ویتول رشد غیرقابل باور ۳۵۰۰ درصدی را به دست آورده و از ۲۷۸ میلیون دلار در سال ۱۹۹۶ میلادی به ۱۰ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است. در همین دوره، ارزش سهام گلینکور از ۱.۲ میلیارد دلار به ۳۵ میلیارد دلار رشد کرده و افزایشی ۲۸۰۰ درصدی را نشان می دهد.  

ریسک پذیری در این تجارت نقش مهمی دارا است و آنان با توسعه بی المللی دفاتر نمایندگی توانستند در پنج قاره بگشایند. فعالیت در بخش خریدوفروش محصولات پالایشی از بخش های جدید کسب و کار آنها محسوب می شود. آنها بیش از هر چیز از نوسانات قیمت نفت و نه قیمت نفت در بازار سود می برند. در هر روز ۲۰۰ تانکر غول پیکر در آب های دنیا به انتقال نفت شرکت ویتول مشغولند و در سال گذشته آنها ۶۶۲۹ تانکر نفت معامله کردند.‏‎ ‎

مدیران ویتول به دنبال فرصت های پدید آمده در بازار هستند و جنگ لیبی یا انفجار نیروگاه هسته ای فوکوشیما از فرصت هایی به شمار می رود که آنان توانستند سود هنگفتی به دست آورند. کارکنان این شرکت دارای درآمدهای بالایی بوده و این سیاست به افزایش وفاداری آنها به شرکت می انجامد. در سال ۲۰۱۴ میلادی آنها ۱.۱ میلیارد دلار از سهام خود را به ۳۵۰ کارمند شاغل ویتول واگذار کردند.   

از دیرباز کارکنان ویتول سهامدار این شرکت بوده و در ۱۰ سال اخیر آنها ۵.۶ میلیارد دلار دریافتی داشته اند. از سوی دیگر آنها در سال ۲۰۱۲ میلادی با خرید نفت ایران، تحریم های فلج کننده ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه این کشور انقلابی را از طریق دفتر بحرین دور زدند. البته آنها اعلام کردند به هیچ اقدام غیرقانونی ای در این معامله سودآور دست نزده اند.   
نکته جالب اینکه آنها در سال ۲۰۱۳ میلادی، هیچ مالیاتی پرداخت نکرده اند. استفاده از اعتبار مالیاتی در دستور کار این شرکت بوده و آنان به خوبی از این ابزار بهره می برند. در نمودار 1درآمد خالص شرکت ویتول در دو دهه گذشته نشان داده شده است.

در سال های اخیر، آنان در حال خرید پالایشگاه، تانکر، خط لوله، میدان نفتی و سایر تاسیسات این صنعت بوده اند. آنان در حال تبدیل به یک غول نفتی هستند. خرید یک بانک بزرگ از برنامه های کنونی این شرکت محسوب می شود. آنان در سال های اخیر با رقابت تنگاتنگ معامله گران اینترنتی روبرو شده اند. هرچند تلاش زیادی برای پیشرو بودن انجام می دهند. تیلور که به تازگی عمل جراحی سرطان حنجره را پشت سرگذاشته، به آینده امیدوار است. وی اعلام کرده مدیرعامل آینده شرکت ویتول در دهه ۴۰ تا ۵۰ عمر خود خواهد بود. ویتول همچنان نیمی از سال را در سفرهای تجاری می گذراند. مذاکرات رو در رو را رمز موفقیت خود می داند و اعتبار خود را به سخنان خویش وابسته می داند. و از معجزه ارتباطات در کسب و کارهای دنیای امروز سخن می گوید. چرا که ایمان دارد آینده در دستان بهترین هاست.   
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۱۲
کد مطلب: 18166
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Aliakbar
Romania
پاراگراف یکی مونده به آخر گفته در نمودار 1 نشان داده شده... کدوم نمودار 1 ؟ از بلومبرگ کپی میکنید لااقل ویرایش بکنید!!!