۰
فوتونگار ميزنفت/

10 شرکت بزرگ تولیدکننده گاز دنیا

10 شرکت بزرگ تولیدکننده گاز دنیا
ميزنفت/ اکثر شرکت های بزرگ تولیدکننده گاز طبیعی دنیا، شرکت های فعال در حوزه های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت هستند. در ادامه با 10 شرکت بزرگ تولیدکننده گاز طبیعی دنیا آشنا می شویم. نکته قابل توجه اینکه این شرکت ها در مجموع 30 درصد مجموع گاز مصرفی دنیای ما را تامین می کنند.


1 - گازپروم



این شرکت روسی در چند سال اخیر، بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی دنیا بوده است. تولید روزانه گاز این شرکت 43 میلیارد فوت مکعب در روز و برابر با 12درصد کل تولید گاز دنیا است. گفتنی است دوسوم گاز تولید شده در روسیه در اختیار این شرکت می باشد. 15 درصد برق روسیه نیز توسط شرکت گازپروم تولید می شود. ارزش بازاری این شرکت 46 میلیارد دلار تخمین زده می شود.  

2 - اگزون موبیل



تولید روزانه گاز طبیعی این شرکت آمریکایی تبار 11 میلیارد فوت مکعب است. رشد 10 برابری حجم تولید گاز این شرکت در 8 سال گذشته را باید دستاوردی بزرگ برای مدیران آن دانست. سرمایه گذاری هنگفت در بخش تولید گاز همراه با خرید سهام شرکت ایکستو، جایگاه داخلی و بین المللی این شرکت در بازار گاز طبیعی را افزایش قابل توجهی داده است. ارزش تجاری شرکت اگزون موبیل 328 میلیارد دلار اعلام شده است.

3-  سی ان پی سی



این شرکت چینی، بزرگترین تولیدکننده گاز در سرزمین پهناور چین محسوب می شود. تولید روزانه گاز طبیعی این شرکت 11 میلیارد فوت مکعب در روز و رشد سالانه حجم تولید گاز این شرکت 10 درصد اعلام شده است. ارزش تجاری این شرکت 187 میلیارد دلار تخمین زده می شود.  


4 -  رویال داچ شل



تولید روزانه گاز این غول صنعت نفت و گاز 9.3 میلیارد فوت مکعب است. این شرکت در سراسر دنیا و در بخش های بالادستی و پایین دستی حضور دارد. دفتر مرکزی این شرکت در هلند قرار داشته و ارزش تجاری آن 155میلیارد دلار اعلام شده است.

 

5 - بریتیش پترولیوم  



این شرکت انگلیسی در همه بخش های صنعت نفت و گاز و در ده ها کشور مختلف فعالیت دارد. تولید روزانه گاز این شرکت 7.1 میلیارد فوت مکعب اعلام شده است. ارزش تجاری کنونی این غول نفتی 95 میلیارد دلار می باشد.

     
6- توتال  



این شرکت فرانسوی با تولید روزانه 6.1 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در رتبه ششم فهرست تولیدکنندگان گاز طبیعی دنیا قرار دارد. 19 درصد گاز استحصال شده این شرکت در آسیا و اقیانوسیه تولید می شود.  ارزش تجاری این غول نفتی 116 میلیارد دلار اعلام شده است.    


7- شورون  



این شرکت آمریکایی از تولید روزانه 5.2 میلیارد فوت مکعب گاز برخوردار است. این شرکت در بخش های بالادستی و پایین دستی و در مناطق مختلف دنیا  فعالیت می کند. ارزش تجاری شرکت شورون 169 میلیارد دلار اعلام شده است.


8- انی



   این غول ایتالیایی از تولید روزانه 4.3 میلیارد فوت مکعب گاز برخوردار است. 41 درصد گاز تولیدی شرکت انی در شمال آفریقا استخراج می شود. ارزش تجاری این شرکت 57 میلیارد دلار اعلام شده است.

9-  استات اویل    



این شرکت نروژی در رتبه نهمین تولیدکننده گاز طبیعی دنیا و با میانگین تولید روزانه 4.2 مبلیارد فوت مکعب قرار دارد. 81 درصد گاز تولیدی این شرکت از میادین دریای شمال استحصال می گردد. این شرکت در 11 کشور دنیا به تولید نفت و گاز می پردازد و در چند منطقه دیگر در حال عملیات اکتشاف است. 67 درصد سهام این شرکت در اختیار دولت نروژ بوده و ارزش تجاری آن 45 میلیارد دلار است.

10- کونوکوفیلیپس    



این غول آمریکایی صنعت نفت و گاز از تولید روزانه 3.9 میلیارد فوت مکعب گاز برخو‌ردار است. این شرکت در 11 کشور فعالیت داشته و حوزه بالادستی را برای فعالیت های خود برگزیده است. ارزش تجاری این شرکت  63 میلیارد دلار می باشد.   

منبع: www.investopedia.com
مترجم: محسن داوری
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب: 17675
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *