۰
ميزنفت گزارش می‌دهد:

10 شهر برتر نفت و گاز دنیا

هوستون چهارمین شهر بزرگ ایالات متحده بوده و این شهر مرکز صنعت نفت و گاز این کشور محسوب می‌شود. دوسوم صادرات این ایالت را نفت ، گاز، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهد. باید دانست که مکزیک، برزیل و کانادا مقاصد اصلی این محصولات به شمار می‌روند.
هوستون - عصرنفت
هوستون - عصرنفت
ميزنفت/ پایگاه خبر ی عربین اینداستری در گزارشی یه معرفی ۱۰ شهر نفتی و گازی جهان پرداخته است که بخشی از این گزارش در ادامه می‌آید:

1- ابوظبی
این شهر به عنوان پایتخت امارات ۹۵ درصد ذخایر نفت و ۶ درصد گاز این کشور را در خود جای داده است.  همچنین ۹ درصد ذخایر نفت دنیا را با ۹۸ میلیارد بشکه در خود جای داده است. ۵ درصد گاز طبیعی دنیا معادل ۵.۸ تریلیون متر مکعب نیز در این شهر قرار دارد. میانگین تولید روزانه نفت این شهر در سال ۲۰۱۳ میلادی ۲.۸ میلیون بشکه بوده و در سال‌های آینده این عدد از مرز ۳.۵ میلیون بشکه فراتر خواهد رفت. با رشد  مصرف گاز طبیعی در این کشور، تمرکز بیشتری به برداشت این محصول معطوف شده تا در بخش های شیرین سازی آب، تولید برق و تزریق مجدد گاز به میادین نفتی مورد استفاده قرار گیرد.

2- هوستون
هوستون چهارمین شهر بزرگ ایالات متحده بوده و این شهر مرکز صنعت نفت و گاز این کشور محسوب می‌شود. دوسوم صادرات این ایالت را نفت ، گاز، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهد. باید دانست که مکزیک، برزیل و کانادا مقاصد اصلی این محصولات به شمار می‌روند. این شهر یکی از مراکز اصلی تولید تجهیزات نفتی نیز بوده و بندر هوستون دهمین بندر بزرگ دنیاست.

3-ظهران
این شهر کشور عربستان سعودی، کانون صنعت نفت این سرزمین پادشاهی است. در سال ۱۹۳۱ میلادی ، ذخایر عظیم نفت در این شهر کشف شد و چهار سال بعد ، نخستین چاه تجاری نفت در آن حفاری شد.  هم اکنون دفتر مرکزی شرکت آرامکو و دانشگاه بزرگ صنعت نفت ملک فهد در این شهر قرار دارد. عربستان سعودی به عنوان تولیدکننده برتر اوپک روزانه ۹.۵ میلیون بشکه نفت تولید می کند.

4-  بصره
کشور عراق با دارا بودن ۱۱۵ میلیارد بشکه ذخیره نفت خام ، چهارمین دارنده طلای سیاه دنیا محسوب می شود. بزرگترین میادین نفت عراق در این استان قرار داشته و این شهر ۵۵ کیلومتر از خلیج پارس فاصله دارد. این شهر شش بندر دارای آب های عمیق داشته و بخش اعظم نفت این کشور از این پایانه ها صادر می گردد. ام القصر با ۲۲ سکوی صادراتی بزرگترین پایانه عراق محسوب می شود. دفتر مرکزی شرکت نفت جنوب عراق در این شهر قرار داشته و بصره یک بازیگر کلیدی در صنعت پتروشیمی به شمار می رود

5- استاوانگر.
استاوانگر سومین شهر بزرگ نروژ بوده و مرکز صنعت نفت و گاز این کشور محسوب می شود.  دفتر مرکزی شرکت استات اویل در این شهر قرار دارد. در سال ۱۹۶۹ میلادی برای نخستین بار ذخایر نفت دریای شمال کشف شد و از آن زمان نروژی ها دارای یکی از بزرگترین ذخایر نفت فراساحلی دنیا به حساب می آیند. دانشگاه این شهر یکی از بهترین دانشگاه های صنعت نفت و گاز اروپا را در خود جای داده است. براساس تولید سرانه ، نروژ بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز دنیا بدون احتساب خاورمیانه است.

6- کالگری
کالگری بزرگترین شهر ایالت آلبرتا بوده و مرکز صنعت نفت کشور کانادا به حساب می آید. ذخایر نفت این شهر ۱.۵ میلیارد بشکه بوده و تولید روزانه آن ۵۰۰۰۰۰ بشکه است. ذخایر نفت ماسه ای آلبرتا نیز ۱۷۰ میلیارد بشکه تخمین زده شده است. دوسوم گاز تولید شده در کانادا در این شهر تولید می گردد و ذخایر قابل برداشت گاز متعارف آلبرتا ۷۳ تریلیون فوت مکعب اعلام شده است.  

7- اومسک
روسیه دومین تولیدکننده گاز طبیعی و سومین تولیدکننده سوخت مایع دنیا پس از عربستان سعودی و ایالات متحده است. در سال ۲۰۱۲ میلادی، روس ها از تولید روزانه ۱۰.۴ میلیون بشکه  سوخت مایع برخوردار بوده اند. بخش اعظم تولید نفت روسیه به ذخایر عظیم غرب سیبری تعلق دارد که شهر اومسک مرکز آن است.
   
در دهه ۱۹۵۰ میلادی و پس از کشف ذخایر عظیم نفت و گاز در سیبری ، یک مجتمع پالایشی در این شهر ساخته شد که همچنان بزرگترین مجتمع نفتی روسیه به شمار می رود.  شرکت گازپروم نفت دفتر سیبری خود را در این شهر قرار داده و همه ساله رقابت های ورزشی کارگران صنعت نفت و گاز در آن برگزار می شود.

8- آبردین  
آبردین خانه صنایع نفت و گاز انگلستان در دریای شمال است. در سال ۲۰۱۰ میلادی، ذخایر نفت انگلستان ۳.۱ میلیارد بشکه و بیش از سایر کشورهای اتحادیه اروپا بوده است. با کاهش مقدار ذخایر نفت دریای شمال آبردین تلاش می کند تا به مرکز انرژی اروپا تبدیل شود. انتقال فناوری از صنعت نفت به انرژی های تجدیدپذیر و سایر صنایع در دستور کار مدیران این شهر قرار دارد. در سال های اخیر نام آبردین با فناوری تاسیسات نفتی بستردریا پیوند خورده است.

9- کوالالامپور 
شرکت شل در سال ۱۹۱۰ میلادی، نخستین میدان نفتی مالزی را کشف نمود. منابع نفت مالزی در اختیار شرکت پتروناس بوده و آنان چندی پیش اعلام نمودند تمرکز فعالیتهای خود را به اکتشاف درداخل کشورشان اختصاص داده اند.در  برج های دوقلوی کوالالامپور دفتر مرکزی پتروناس قرار دارد.

10-  سنگاپور
این شهر با وجود فقدان ذخایر نفت و گاز به یک هاب تجاری مهم تبدیل شده است. نخستین تجارت نفت در این کشور در سال ۱۸۹۱ میلادی اتفاق افتاده است. این شهر یکی از سه مرکز پالایشی صادراتی دنیا به شمار می رود. این شهر به دلیل دارا بودن بنادر دارای عمق آب زیاد بزرگترین سازنده دکل حفاری دنیا به شمار می رود.


 
چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 17402
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *