۰
سرنوشت مسجد سلیمان در انتظار یادآوران؟

ادعای 400 ميليون دلاری چينی ها در یادآوران

با وجودی که هنوز از افتتاح رسمی طرح توسعه میدان نفتی یادآوران با حضور رئیس جمهوری 2 ماه هم نگذشته است، بعضی از خطوط لوله و تأسیسات فرآیندی این واحد بهره برداری پوسیده و فرسوده شده است و بیم آن می رود که تولید نفت در این طرح ملی که از قضا 400 میلیون دلار هم گران تر از سقف سرمایه گذاری، در آن هزینه شده است، متوقف شود.
شرکت ساینوپک چین - عصر نفت
شرکت ساینوپک چین - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، با وجودی که بهره برداری و تولید نفت از میدان نفتی یادآوران در غرب کارون به یک سال هم نرسیده است، بعضی از خطوط لوله و تأسیسات فرآیندی این واحد بهره برداری پوسیده و فرسوده شده است و چنانچه هر چه زودتر مدیران دست اندر کار این پروزه ملی، برای این آسیب، تمهیدی اندیشه نکنند، همان اتفاقی که در طرح توسعه ثانویه میدان نفتی مسجد سلیمان افتاد و موجب توقف تولید از قدیمی ترین میدان نفتی ایران شد، در انتظار یادآوران نیز باشد.

میدان نفتی یادآوران در ١٠ کیلومتری جنوب شرقی میدان آزادگان و در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر در منطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه به صورت شمالی- جنوبی در گستره نوار مرزی کشور عراق واقع شده که با میدان سندباد عراق مشترک است.

شرکت Sinopec چین پیمانکار بیع متقابل توسعه میدان نفتی یادآوران است. بر اساس برنامه جامع توسعه میدان (MDP) این شرکت چینی، در فاز نخست توسعه یادآوران، برداشت نفت از این میدان را در اوایل سال جاری به ٨۵ هزار بشکه در روز رساند و در ادامه توسعه این فاز هم در نیمه نخست آبان ماه امسال، تولید از این میدان مشترک به ١١۵ هزار بشکه در روز رسید که پس از آن در اواخر آبان ماه، همراه با میدان های نفتی آزادگان شمالی و یاران شمالی، بهره برداری از آن با حضور رئیس جمهوری به طور رسمی افتتاح شد.

بر اساس برنامه های توسعه ای در نظر گرفته شده برای یادآوران قرار است در فاز دوم سقف تولید از این میدان به ١٨٠ هزار بشکه در روز و در فاز سوم سقف تولید به ٣٠٠ هزار بشکه در روز برسد.

سقف سرمایه گذاری (CAPEX) در فاز نخست طرح توسعه میدان نفتی يادآىوان، 2 میلیارد و 900 میلیون دلار برآورد شده بود، اما شرکت چینی در اواسط امسال، ادعا کرد که ٤٠٠ ميليون دلار بیش از سقف سرمایه گذاری تعیین شده در این میدان هزینه کرده است که با وجود تأخیرهای مکرر در بهره برداری از این پروژه و همچنین استفاده از تجهیزات بی کیفیت در ساخت واحد بهره برداری یادآوران، این ادعا (Claim) جای سئوال دارد.

تاریخ تنفیذ و مؤثر شدن قرارداد بیع متقابل طرح توسعه میدان نفتی یادآوران، ۱۸مرداد ماه 1387 و پیش بینی شده بود که بهره برداری از فاز نخست این طرح در تیر ماه ۹۲ انجام شود که متأسفانه به علت های مختلفی، این فاز با حدود سه سال تأخیر به بهره برداری رسید.

از سوی دیگر، در واحد بهره برداری میدان نفتی یادآوران، تنها یک واحد واسطه حرارتي ساخته شده است که در این صورت، با آسیب دیدن این واحد، تولید از این واحد بهره برداری عملا متوقف می شود.

واحد واسطه حرارتی در واحدهای بهره برداری، همان کوره بلندی است که نفت استخراج شده از چاه ها، به منظور افزایش روانروی، در آن گرم مي شود و سپس این نفت که دمای آن بالاتر رفته است به واحد نمک زدایی انتقال می یابد.
در بیشتر واحدهای بهره برداری، به طور معمول، بیش از 2 واحد واسطه حرارتی ساخته می شود تا در صورت ایجاد مشکل در این واحد، از کوره های جایگزین استفاده شود تا تولید نفت متوقف نشود، اما متأسفانه این مسئله یکی از ایرادهای مهندسی مهم در طرح توسعه میدان نفتی یادآوران به شمار می‌رود.

در عین حال، ساخت تأسیسات واحد فرآورش و انتقال گاز میدان یادآوران هم هنوز آماده نشده و با وجود مسائلی که در این پروژه وجود دارد، بعید است تا سال آینده هم به بهره برداری برسد.

انتظار است مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران در شرکت مهندسی و توسعه نفت که دانش آموخته مقطع کارشناس ارشد رشته مهندسی عمران است، در باره ایرادها و نقدهای وارد شده به اجرای طرح تحت مدیریتشان، توضیح دهند. ميزنفت آماده است تا توضیحات ایشان و مجموعه مدیران این طرح را منتشر کند.
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب: 16046
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *