۰
۱
انیمیشن/

نصب تجهیزات شاه‌دنیز در بستر خزر

این انیمیشن توضیحاتی درباره موقعیت میدان گازی شاه دنیز در دریای مازندران در سواحل کشور آذربایجان است که در 70 کیلومتری جنوب شرقی باکو و در عمق 600 متری از سطح دریا واقع شده است. شرکت ملی نفت ایران در طرح توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز آذربایجان، 10 درصد سهم دارد و مذاکراتی را برای افزایش این سهم دنبال می‌کند.
نصب تجهیزات شاه‌دنیز در بستر خزر - میز نفت
نصب تجهیزات شاه‌دنیز در بستر خزر - میز نفت
به گزارش ميزنفت، میدان گازی شاه دنیز، بزرگترین میدان گازی در آذربایجان است. این میدان، در جنوب دریای خزر و در سواحل آذربایجان، در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی باکو قرار دارد. این میدان گازی شامل پنج فاز است. با توجه به سطح حوزه گازی که 860 کلیومترمربع است، عمق‌های مختلف مابین 100 تا 600 متری از سطح دریای خزر پوشش می دهد.
میدان گازی شاه دنیز و حوزه گاز و میعانات آن، در سال 1999 کشف شد. مخازن شبیه چندین جریزه که کنار هم قرار دارند که بیش از 140 کیلومترمربع آن کشف شده است. میدان شاه دنیز نیز بوسیله کنسرسیومی متشکل از شرکتهای بی پی، استات اویل نروژ و سوکار توسعه یافته است.
 
برآورد می شود که میدان شاه دنیز ١,٢ تریلیون تا ١.٥ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی داشته باشد. فاز نخست میدان شاه دنیز از سال ٢٠٠٦ در حال تولید است، در حالی که انتظار می رود گاز فاز دوم این میدان تا سال های ٢٠١٩ و ٢٠٢٠ به اروپا برسد.
شرکت ملی نفت ایران هم اکنون یکی از سهامداران پروژه توسعه میدان گازی شاه دنیز است و در این پروژه ١٠ درصد سهم دارد. هم اکنون مذاکراتی برای افزایش سهم ایران در طرح توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز آذربایجان با طرف آذربایجانی در حال انجام است.
 
خط لوله یکهزار و ٨٥٠ کیلومتری ترنس آناتولین (تاناپ) قرار است تا اواسط سال ٢٠١٨ میلادی، سالانه ١٦ میلیارد مترمکعب گاز فاز دوم میدان شاه دنیز واقع در بخش آذری دریای خزر را به اروپا ترانزیت کند که از این مقدار، 6 میلیارد مترمکعب سهم ترکیه است تا وابستگی خود به روسیه را کاهش دهد.
آنکارا سال ٢٠١٤ میلادی سهم خود را از خط لوله گازی تاناپ به ٣٠ درصد افزایش داد و شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) و شرکت بی پی به ترتیب ٥٨ و ١٢ درصد باقیمانده سهام این خط لوله را در اختیار دارند.
 
این خط لوله گاز فاز دوم توسعه میدان شاه دنیز آذربایجان را به ایتالیا انتقال می دهد که در طول مسیر از گرجستان، ترکیه، یونان، آلبانی و دریای آدریاتیک عبور می کند و بزرگترین پروژه برای انتقال گاز به اروپا به شمار می رود.
بنا بر اعلام شرکت بی پی، حجم گاز تولیدی از میدان شاه دنیز در سال ٢٠١٢ میلادی ٧,٧٣ میلیارد مترمکعب و حجم تولید میعانات گازی آن در این سال ١۶.١ میلیون بشکه بوده است. هم اکنون ظرفیت تولید روزانه گاز از میدان شاه دنیز ٢٧,٣ میلیون متر مکعب و تولید میعانات گازی آن ۵۵ هزار بشکه است.
 
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۴۷
کد مطلب: 14754
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Bijan
Iran, Islamic Republic of
با سلام خسته نباشید این مطالب من در وبلاگ سازه های دریایی هستم دکتر فخر یاسری، انیمیشن نساخته بلکه طراح این میدان بود و از لحاظ سازه ای و پایپ ها طراحی کرده