۰
وقتی دروغ، جای انصاف را می گیرد

بغض دروغ که توسط دولتی ها بارها مطرح شده

از جمله دروغ های بزرگی که توسط دولتی ها بارها مطرح شده، مساله درآمدهای نفتی دولت گذشته است؛ می گویند دولت گذشته، کشور را با نفت 147 دلاری چرخاند و دولت روحانی، با نفت 25 دلاری
وقتی دروغ، جای انصاف را می گیرد
وقتی دروغ، جای انصاف را می گیرد
وحید حاجی پور | هدف از نگارش این سطور نه دفاعی است از دولت نهم و دهم، و نه کمکی به سفید کردن محمود احمدی نژاد؛ انصاف آن است که همه حقایق را با انبوهی از نقاط منفی و مثبتش در نظر گرفت و سپس درباره آن قضاوت کرد. مخاطب این یادداشت، مقامات دولتی بویژه اسحاق جهانگیری است که با گذشت هشت سال از عمر دولت خود، همچنان برای توجیه کم کاری و خرابکاری های شان به گذشته «کد» می دهند و به گونه ای «دروغ» را به «دروغ» می بافند که گویا هنوز هم سال 92 است؛ روزهای نخست دولت!

از جمله دروغ های بزرگی که توسط دولتی ها بارها مطرح شده، مساله درآمدهای نفتی دولت گذشته است؛ می گویند دولت گذشته، کشور را با نفت 147 دلاری چرخاند و دولت روحانی، با نفت 25 دلاری؛ دولت قبل با درآمدهای هزار میلیارد دلاری در بهشت سیر می کرد و دولت بنفش، به قدری بی پول است که برای واریز یارانه ها عزا می گیرد. از این قبیل دروغ ها بارها از زبان پاستور نشینان بویژه «اسحاق» شنیده شده است بدون آنکه حقیقت و واقعیت عنوان شود.

برای روشن شدن ماجرا، باید گفت طبق گزارش بانک مرکزی، مجموع درامدهای نفتی دولت گذشته حدود 670 میلیارد دلار بوده است که از این میزان، 14.5 درصد سهم شرکت ملی نفت بود و 35 درصد هم به صندوق توسعه ملی واریز شد؛ این تناسب نشان می دهد سهم دولت از این مبلغ، کمتر از 350 میلیارد دلار بوده است؛ ضمن آنکه بیش از 30 میلیارد دلار از این منابع، در دو سال پایانی دولت گذشته با اعمال تحریم ها بلاک شد که پس از برجام، این پول به حساب بانک مرکزی تزریق شد. نکته جالب آنجاست که دولت روحانی، معادل ریالی پول بلوکه شده را تماما پیش خور کرد تا وقتی منابع ارزی آزاد شود، دیگر ریالی دست دولت را نگیرد.

از سوی دیگر، میانگین قیمت نفت در همان هشت سال، حدود 70 دلار بوده و تنها یک روز قیمت جهانی نفت به 147 دلار رسیده بود؛ دقت کنید، فقط یک روز؛ اما همین این 24 ساعت رویایی به هشت سال تسری داده می شود!

به همه طرح های دولت گذشته نقد وارد می شود؛ نقد که نه، بلکه تخریب ولی هیچگاه به این موضوع اشاره نمی شود که دولت «نخبگانی» طی سالهای اخیر، با کپی برداری کامل از برخی اقدامات دولت گذشته نشان داده فقط در «فرم» تخریب چی هستند اما در «محتوا»، همانی هستند که احمدی نژاد بود؛ نمونه بارز این کپی برداری را می توان در احیای کارت سوخت، تزریق منابع صندوق توسعه به صنعت نفت، پیش فروش نفت و ... به راحتی مشاهده کرد. اگر وضعیت امروز کشور، ماحصل تفکرات احمدی نژاد است چگونه کلید دولت، از او کپی شده است؟

اینکه معاون اول، و برخی چهره های دولتی به دوربین زل زده، و با بغضی مصنوعی و اشکی از جنس تمساح برای مردم مظلوم نمایی می کنند، مفری نخواهد بود برای روزهایی که مدام گفته می شد «مردم ایران یادتان است»؟ مردم ایران یادشان است بویژه برای کسانی که با وقاحت، خود را ناجی کشور می دانستند و البته می دانند.
شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۳:۵۵
کد مطلب: 29994
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *