۰

کردستان عراق در آستانه بحران

در شرایطی که دولت محلی کردستان عراق درگیر جنگ با داعش است، ساکنان منطقه کردستان عراق امروز چهارشنبه نیز به منظور اعلام نارضایتی فزاینده خود که تهدیدی برای ثبات این منطقه محسوب می شود، تجمع اعتراضی برپا کردند.
کردستان عراق - عصرنفت
کردستان عراق - عصرنفت
به گزارش ميزنفت به نقل از  رویترز از اربیل، معلمان و کارکنان بیمارستان ها و شماری دیگر از کارکنان بخش عمومی حدود یک هفته است که با برپایی تظاهرات، از دولت محلی کردستان عراق می خواهند حقوق معوقه سه ماه اخیر آنان را بپردازد.

چندی پیش بود که رسانه ها از هشدار زیباری به کردستان عراق خبر دادند و نوشتند صادرات نفت کردستان بدون مجوز بغداد، می تواند خطری برای توافق نفتی میان بغداد و اربیل باشد.

این اعتراضات، طولانی ترین اعتراضات در منطقه کردستان از زمان آغاز بحران اقتصادی در این منطقه در کنار جنگ با گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش و کاهش قیمت نفت است که منطقه کردستان را تا آستانه ورشکستگی پیش برده است.

آری احمد شهروند 50 ساله که مدیر یک دبیرستان در شهر سلیمانیه است گفت: «دولت منطقه کردستان مقصر است... اگر این مسئله حل نشود ما به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد».

یک دهه پس از اشغال عراق به دست آمریکا و متحدانش، منطقه کردستان عراق خود را از خشونت هایی که در سایر مناطق این کشور وجود داشت دور نگه داشت و به علت افزایش درآمدهای نفتی توانست به شکوفایی اقتصادی دست یابد. اما در آغاز سال 2014 که بغداد بودجه اختصاص یافته به منطقه کردستان را کاهش داد، اوضاع دگرگون شد. این اقدام دولت عراق واکنشی به منطقه کردستان بود که در تلاش برای دستیابی به استقلال اقتصادی، یک خط لوله اختصاصی برای صدور نفت به ترکیه احداث کرد.

پس از آن نیز داعش بر یک سوم خاک عراق سیطره یافت و به مناطق کردنشین حمله کرد و موجب هراس سرمایه گذاران خارجی شد. همچنین بیش از سه میلیون نفر آواره شدند که نیمی از آنان راهی منطقه کردستان شدند و فشار بر منابع این منطقه افزایش یافت.

سفین دیزایی سخنگوی دولت کردستان عراق گفت همه این عوامل موجب وخامت اوضاع شد و اگر این اوضاع ادامه یابد و قیمت نفت همچنان پائین باقی بماند، مشکلات منطقه کردستان تشدید خواهد شد.

منطقه کردستان عراق به حدود یک میلیارد دلار در ماه نیاز دارد تا دچار کسری بودجه نشود. هفتصد میلیون دلار از این مبلغ به بخش عمومی اختصاص می یابد که یک میلیون و سیصد هزار کارمند دارد در حالی که جمعیت این منطقه پنج میلیون نفر است.

کردها به منظور تامین منابع مالی خود از اوایل ژوئن تلاش کردند به طور مستقل نفت بفروشند و به این ترتیب توافق به دست آمده با بغداد را زیرپا گذاشتند که بر اساس آن منطقه کردستان موافقت کرده بود 550 هزار بشکه نفت در روز در سال 2015 صادر کند و درآمد حاصل از آن به خزانه دولت مرکزی واریز شود.

منطقه کردستان در ماه سپتامبر به طور میانگین 620 هزار و 478 بشکه نفت در روز به طور مستقل صادر کرد ولی بسیاری از کردها از نحوه هزینه شدن این درآمدها سئوال می کنند. روی پلاکاردی که معترضان در دست داشتند نوشته شده بود پول نفت باید برای مردم باشد نه برای مافیا.
ناواشیروان هاما غریب، معلمی که در اعتراضات در سلیمانیه شرکت کرده بود گفت: «مسئولان از استقلال اقتصادی کردستان سخن گفتند ولی اکنون می بینیم که وضع ما در گذشته بهتر بود».


 
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۴
کد مطلب: 9522
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *