۰

چین به دنبال سیطره بر نفت جهان

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از لندن به قلم کارولین وارین تحت عنوان چین به دنبال بازارهای جدید نفتی نوشت : چین تلاش می کند تا دامنه نفوذ فزاینده خود را بر بازارهای جهانی نفت با انعقاد قراردادهای نفتی جدید بر مبنای یوان مستحکم تر سازد.
چین به دنبال سیطره بر نفت جهان
به گزارش«ميزنفت»، در عین حال تحلیلگران هشدار می دهند که چین به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ جهان پس از آمریکا می کوشد تا با شاخص های شناخته تر شده نفتی مانند نفت خام برنت دریای شمال یا شاخص نفتی وست تگزاس اینتر مدیت به رقابت بپردازد.

لین بوکیانگ مدیر مرکز تحقیقاتی اقتصاد انرژی در دانشگاه شیامن به این خبرگزاری گفت: « چین هم اکنون بزرگترین وارد کننده نفت در جهان محسوب می شود و قصد دارد تا در آینده به بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان نیز تبدیل بشود بنابراین جای تعجبی ندارد تا این کشور بخواهد نقش و جایگاه خود را در قراردادهای نفتی آینده در آسیا تثبیت کند. »

بر اساس آمار و ارقام اداره اطلاع رسانی انرژی آمریکا میزان مصرف چین تا سال 2034 از آمریکا نیز فراتر خواهد رفت .

این کشور در سال 2014 حدود چهار میلیون و ششصد هزار بشکه نفت در روز تولید کرد در حالی که میانگین خالص واردات آن شش میلیون و یک صد هزار بشکه در روز بود.

دامنه نفوذ اسیا و به ویژه چین بر بازارهای تجاری بین المللی در سالیان اخیر رو به افزایش است و دیدگاه پکن بر این مبنا استوار است تا تنظیم این بازار کالا را بر مبنای واحد پولی خود در اختیار داشته باشد.

از طرفی این اقدامات با گرایش های تدریجی چین در جهت دادن نقش بزرگتر به واحد پولی خود در بازارهای بین المللی همخوانی کامل دارد.

هدف اولیه انعقاد قراردادهای جدید به نظر می رسد بیشتر شرکت های داخلی و آن دسته از شرکت های خارجی باشند که در چین از منافع گسترده ای برخودارند.

با این همه این قراردادها ممکن است با مشکلاتی در نقدینگی روبرو شوند به خصوص اگر در جذب سرمایه گذار خارجی ناتوان عمل کنند . بوکیانگ گفت در بازار نفتی چین بازیگران زیادی فعال نیستند زیرا این بخش به شدت انحصاری شده است.

به اعتقاد تحلیلگران در شرایط کنونی بازیگران فعال در صنعت نفت اعم از بخشهای تجاری و تولید کنندگان و غیره مایلند تا رفتار چین را در تطبیق خود با شرایط کنونی مورد بررسی قرار دهند. تحلیلگران می گویند نحوه تطبیق با شرایط بازار نباید مانع بزرگی باشد در واقع حجم مبادلات ارزی می تواند به سرعت به لطف سرمایه گذاری های خرد افزایش یابد.



منبع:خبرگزاری صدا و سیما
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 9424
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *