۰

ریز بدهی های نفتی هند به ایران

برخی منابع اعلام کردند هند روز چهارشنبه 700 میلیون دلار بدهی نفتی خود را به ایران پرداخت خواهد کرد.
ریز بدهی های نفتی هند به ایران
به گزارش «ميزنفت»،این نخستین پرداخت این چنینی پس از توافق ماه ژوئیه است که زمینه را برای لغو تحریم ها علیه فعالیت های هسته ای تهران هموار می کند.

براساس توافق موقتی که مقدمه ای بر موافقتنامه ماه ژوئیه بود، که در نهایت به تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه ایران در ازای محدود شدن برنامه هسته ای مورد مناقشه این کشور پایان خواهد داد، امکان پرداخت بخشی از طلب های نفتی ایران از اوایل سال 2014 فراهم شده است.

تشدید تحریم ها که اوایل سال 2012 اجرایی شد، صادرات نفت ایران را نصف کرد و درآمد نفتی این کشور را کاهش داد که این، اقتصاد ایران را فلج کرد.

در صورتی که ایران به مفاد توافق چهاردهم ماه ژوئیه عمل کند، به طور گسترده انتظار می رود تحریم ها در سال 2016 خاتمه یابد.

سه منبع مطلع از مسئله اعلام کردند پالایشگاه ها چهارشنبه این هفته، این پول را به روپیه برابر با 700 میلیون دلار به بانک دولتی «یو سی او» هند، پرداخت خواهند کرد.

این منابع افزودند بانک یو سی او، از قبل دلار برای واریز به حساب «بانک مرکزی ایران» در «بانک مسقط» عمان خریداری کرده است.
به گفته این منابع، اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا پیشتر با ساز و کار بانکی و پرداخت 1.4 میلیارد دلار توسط پالایشگاه های هندی به ایران در دو قسط مساوی، موافقت کرده است.

این منابع خاطر نشان شدند زمان پرداخت دومین قسط هنوز مشخص نیست.سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا از اظهار نظر خودداری کرد.
پالایشگاه های هند از سال 2012، 45 درصد بدهی نفتی خود را به ایران به روپیه در بانک یو سی او، سپرده گذاری کرده اند.

تهران از این پول، که در حال حاضر بیش از 170 میلیارد روپیه هند (2.57 میلیارد دلار) است، برای وارد کردن کالاهای تحریم نشده از دهلی نو استفاده می کند.
پس از آن که یکی از مسیرهای پرداخت پول نفت از طریق «هالک‌بانک» ترکیه در سال 2013 تحت فشار تحریم ها مسدود شد، پالایشگاه ها، باقیمانده این مبلغ را نگه داشته اند هر چند که امکان پرداخت مقداری از این مبالغ پس از توافق موقت اولیه، فراهم شد.

پالایشگاههای هندی تا پایان ماه اوت حدود 6.6 میلیارد دلار به ایران بدهی داشتند. بدهی «اسار اویل» حدود 3.1 میلیارد دلار، «پتروشیمی و پالایشگاه مانگلور» 2.8 میلیارد دلار و بدهی «شرکت نفت هند» 581 میلیون دلار است.

بدهی «اچ پی سی ال-میتال انرژی» 97 میلیون دلار و بدهی «شرکت نفت خام هندوستان» نیز 29 میلیون دلار است.
این منابع اعلام کردند اچ پی سی ال-میتال انرژی، که آخرین بار در سال 2013 از ایران خریداری کرد، به علت کاهش شدید ارزش روپیه از آن زمان، در ساز و کار پرداخت شرکت نکرده است.
به گفته این منابع، چهار شرکت باقیمانده مبالغی متناسب با بدهی خود به ایران پرداخت خواهند کرد.

هند بزرگ ترین مشتری نفتی ایران پس از چین است هر چند که دهلی نو تحت فشار تحریم ها، خریدهای خود را کاهش داده است.
تهران هم اکنون هفتمین تامین کننده دهلی نو است و از جایگاه دوم در دوران پیش از تحریم ها، پایین آمده است.
سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۳
کد مطلب: 9291
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *