۰

احیای کینه اربیل و بغداد

برخی گزارش ها حاکی است رژیم صهیونیستی به یکی از خریداران اصلی نفت منطقه کردستان عراق تبدیل شده است.
احیای کینه اربیل و بغداد
به گزارش «ميزنفت»،  پرس تی وی با اعلام این خبر افزود این مسئله حاکی است نفوذ اسرائیل در این منطقه در حال افزایش است. این مسئله احتمالا به تنش ها در روابط دولت مرکزی عراق و منطقه کردستان دامن خواهد زد. 

علی موسوی در گزارشی برای پرس تی وی گفت گزارش ها حاکی است اسرائیل سرگرم تقویت و توسعه روابط خود با منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق است. گزارش روزنامه فایننشال تایمز حاکی است اسرائیل به یکی از خریداران اصلی نفت صادراتی منطقه کردستان عراق تبدیل شده است. دولت منطقه کردستان عراق اکنون به این گزارش واکنش نشان داده است. با این حال، شیرکو جودت، از اعضای کمیته منابع طبیعی پارلمان کردستان عراق ، دراین باره توضیح داد که نفت صادراتی این منطقه چگونه ممکن است به دست اسرائیل رسیده باشد. 

وی گفت :«گفته می شود نفت صادراتی منطقه کردستان عراق به برخی شرکت ها فروخته می شود که ممکن است آنها این نفت را به کشور دیگری ، به ویژه اسرائیل فروخته باشند. این به معنی آن است که هیچ اطلاعات تایید شده ای در دولت منطقه ای کردستان و پارلمان منطقه کردستان وجود ندارد که حاکی باشد نفت این منطقه (مستقیما) به اسرائیل فروخته شده است.»

بر اساس گزارش ها، اسرائیل از ابتدای ماه مه تا ماه اوت 19 میلیون بشکه نفت وارد کرده است که ارزش آن حدود یک میلیارد دلار و حدود یک سوم از نفتی است که اربیل از طریق ترکیه صادر کرده است.

بیلال سعید ، کارشناس نفتی گفت :«دولت منطقه کردستان باید به سرعت اینگونه ادعاهای کذب را رد کند زیرا دولت مرکزی عراق در بغداد اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد. این ادعاها برای دامن زدن به تنش ها در روابط دولت منطقه ای کردستان و دولت مرکزی عراق است.»

بغداد و اربیل بر سر اینکه دولت منطقه کردستان به صورت مستقل نفت می فروشد دچار اختلاف هستند. با توجه به سقوط آزاد قیمت های نفت، و افزایش تولید نفت منطقه کردستان بدون موافقت بغداد، روشن نیست دو طرف چه زمانی موافقت نامه منابع طبیعی خود را تمدید خواهند کرد. 

مسئله نفت موضوعی حساس میان بغداد و اربیل است. ادعاهای اخیر در مورد فروش نفت منطقه کردستان به اسرائیل نیز احتمالا به روابط دولت مرکزی و دولت منطقه کردستان بیشتر لطمه خواهد زد.
جمعه ۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب: 8458
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *