۰
وزیر نفت پاکستان:

پاکستان ساخت خط لوله صلح را از پاییز آغاز می‌کند

وزیر نفت پاکستان اعلام کرد که این کشور پس از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ امیدوار است که خط لوله گاز صلح با این کشور را هرچه زود تر تکمیل کند.
به گزارش «ميزنفت»،  داون نیوز نوشت: «شاهد خاقان عباسی» وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت‌ جهانی گفت: دولت پاکستان که از مدت‌های طولانی با چالش‌های بحران انرژی روبه‌رو است، پس از توافق تاریخی هسته‌ای ایران و ۱+۵ امیدوار است تا با تکمیل خط لوله گاز صلح (IP)، از افزایش بحران انرژی بتواند جلوگیری کند.

در صورت عدم کارشکنی پاکستان در مورد خط لوله گاز صلح، ایران و پاکستان ۱۸۰۰ کیلومتر خط لوله گاز ایجاد می‌کند.

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان در این خصوص گفت: برخی مشکلات به ویژه خط لوله گاز صلح که طی چند سال گذشته بین ایران و پاکستان کلید خورده بود به زودی حل خواهند شد.

وی گفت: ایران ساخت خط لوله گاز را در سال ۲۰۱۳ میلادی در محدوده خود تکمیل کرده در حالی که پاکستان به‌دلیل تحریم‌های غرب و آمریکا ساخت این خط لوله را آغاز نکرده است.

عباسی اظهار داشت: پاکستان ساخت خط لوله گاز را در ماه اکتبر سالجاری آغاز خواهد کرد.

وزیر نفت پاکستان ابراز میدواری کرد که تحریم‌ها بزودی برداشته خواهد شد و پس از آن، پاکستان نیز نیازمندی‌های انرژی خود را تکمیل خواهد کرد.

دولت چین که متحد مهم پاکستان است، برای ساخت خط لوله گاز صلح ایران در منطقه «نواب شاه» در نزدیکی «گوادر» کمک مالی فراهم می‌کند.

عباسی گفت که پس از ساخت خط لوله گاز تا گوادر، پاکستان تنها ۸۰ کیلومتر لوله گاز را خواهد ساخت که پس از آن، این پروژه تا شمال چین ادامه می‌یابد.

پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان (IP) در دوران ریاست جمهوری سابق پاکستان، «آصف علی زرداری» به امضا رسانده بود اما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، پاکستان این پروژه را اجرایی نکرد.

«خرم دستگیرخان» وزیر بازرگانی پاکستان نیز چندی قبل تصریح کرده بود که اسلام آباد پروژه خط لوله انتقال گاز ایران را زمانی دنبال خواهد کرد که تحریم ‌های بین المللی لغو شود.

وی افزود: خط لوله گازی که قرار است از گودار به نواب شاه کشیده شود می تواند ۱۱ کیلومتر دیگر نیز تا ایران امتداد یابد.

خط لوله ۷۰۰ کیلومتری گودار به نواب شاه قرار است توسط یک شرکت چینی احداث شود. انتظار می‌رود قرارداد مربوط به احداث این خط لوله ۳ میلیارد دلاری در جریان سفر ماه آینده شی جین پینگ رئیس جمهور چین به پاکستان، امضا شود.
پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 7234
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *