۰

تلاش رژیم صهیونیستی برای حفاری چاه نفت در سوریه

رژیم صهیونیستی در تلاش است با سوءاستفاده از جنگ داخلی سوریه، به حفاری چاه نفت در بلند‌ی‌های جولان سوریه بپردازد.
به گزارش گروه «ميزنفت» به نقل از فارس، «ایمان ابوجبل» تحلیلگر و کارشناس نظامی می‌گوید رژیم صهیونیستی از مناقشه در سوریه و این موضوع که دولت دمشق کاملا درگیر جنگ با گروه‌های تروریستی است، بهره گرفته و به شرکت نفت «افک» مجوز داده تا اکتشاف نفت در بلندی‌های جولان را آغاز کند.

وی که با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت‌وگو می‌کرد، گفت، اکتشاف نفت به محیط زیست این منطقه آسیب برگشت‌ناپذیری وارد می‌کند. او معتقد است اسرائیل نفت را می‌خواهد تا از اتکا به نفت وارداتی رها شود و نقش مهمتری در منطقه ایفا کند.

ابوجبل در این باره می‌گوید: «اسرائیل زمان کنونی را برای اکتشاف نفت انتخاب کرده است چراکه به خوبی آگاه است دولت سوریه کاملا درگیر جنگ با تروریسم است و به هیچ وجه نمی‌تواند اعتراض کند یا به چنین فعالیت‌هایی پاسخ دهد. سوریه برای برداشتن گام لازم و جلوگیری از اقدام اسرائیل برای اکتشاف نفت در بلندی‌های جولان به برخی منابع نیاز دارد».

بر اساس این گزارش، شرکت نفت «افک» که تحت کنترل شرکت آمریکایی اسرائیلی «جنی انرژی» است، ۱۹ فوریه، حفر نخستین چاه نفت در بلند‌های جولان را آغاز کرد. مدیرکل این شرکت اعلام کرده، بلندی‌های جولان احتمالا شامل «میلیاردها بشکه نفت» خواهد بود. مشاور شرکت انرژی «جنِی»، «دیک چنی» معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکاست.

به گفته این تحلیلگر، رژیم صهیونیستی با این کار قانون بین‌المللی را نقض کرده است چراکه این منابع در منطقه بلندی‌های جولان قرار دارند که متعلق به مردم سوریه است.

اما به نوشته «اسپونتیک»، دادگاه عالی اسرائیل اجازه حفاری در بلندی‌های جولان را داده است. این در حالی است که این دادگاه در سال ۲۰۱۴ به طور موقت مقدمه‌چینی برای حفاری را به درخواست حافظان محیط زیست به حالت تعلیق در‌آورد. فعالان محیط زیست می‌گویند تولید نفت از طریق حفاری در زمین‌های متزلزل قابل قبول نیست.

بر اساس این گزارش، بلندی‌های جولان منطقه‌ای مورد مناقشه در خاورمیانه است که رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷، آن را از کنترل سوریه خارج کرد و به اشغال خود در آورد. مجمع عمومی سازمان ملل نیز بارها این اقدام را غیرقانونی خوانده و خواستار بازگرداندن بلندی‌های جولان به سوریه شده است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۱۲۰۲۰۰۰۴۷۷#sthash.QfJ۶rDw۱.dpuf
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب: 5339
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *