۰

مخالفت مجلس با کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کاهش سهم صندوق توسعه ملی از ۳۲ درصد به ۲۰ درصد مخالفت کردند.
مخالفت مجلس با کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایرنا، روز گذشته محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی هنگام بررسی ماده ۳۰ لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت را در ماده ۳۰ مطرح کرد که براساس آن سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی از ۳۲ درصد به ۲۰ درصد کاهش می یافت.

در جلسه علنی روز گذشته مجلس با توجه به کمبود وقت و حضور وزیر امورخارجه بررسی پیشنهاد این عضو کمیسیون اقتصادی به جلسه علنی امروز موکول شد و در نهایت با وجود مباحث مفصل نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند به طوری که از مجموع ۲۱۳ نماینده، تنها ۶۶ نماینده به این پیشنهاد رای مثبت دادند، ۱۰۳ نماینده با آن مخالفت کردند و نظر ۷ نماینده نیز ممتنع بود.

هادی قوامی نماینده اسفراین در مجلس به عنوان مخالف پیشنهاد نماینده کرمان اظهار داشت: براساس لایحه پیشنهادی دولت، سهم صندوق توسعه ملی به مدت ۵ سال از درآمدهای نفتی به ۲۰ درصد کاهش می یابد که این پیشنهاد با ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه و همچنین با بند ۱۳ سیاست های اقتصاد مقاومتی و افزایش سهم صندوق مغایر است.

قوامی اضافه کرد: در شرایطی که قیمت نفت ۱۴۰ دلار بود، رشد اقتصادی کشور از ۴ یا ۵ درصد بیشتر نشده است و در سال ۱۳۹۰ که ۱۱۰ میلیارد دلار ارز وارد کردیم رشد اقتصادی کشور سه درصد بوده و الان هم که با کاهش شدید درآمدهای نفتی به کمتر از ۵۰ دلار مواجه هستیم.

وی افزود: در صورت موافقت با این پیشنهاد ما ثروت ملی را به طور مجانی به بیگانگان می دهیم و این در حالی است که براساس اسناد بالادستی باید وابستگی بودجه به نفت حذف شود.

وی خاطرنشان کرد: ما نفت را به قیمت ۱۰۰ دلار می فروشیم در حالی که کشورهای صنعتی آن را به ۸۰۰ دلار ارزش افزوده تبدیل می کنند و همین شرایط است که اقتصاد کشور را آسیب پذیر کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا اگر قیمت نفت ۲۰ یا ۱۰ دلار شد ،باز هم قرار است چوب حراج به ثروت ملی بزنیم و همین مقدار فعلی را صادر کنیم یا باید جلوی وابستگی اقتصاد به نفت را بگیریم؟ ادامه داد: شرایط فعلی بهترین فرصت است که بتوانیم از برنامه عدول نکنیم و فراموش نکنیم که بسیاری از کشورها در افق ۲۰۲۰ بودجه خود را از مالیات به سمت درآمدهای گردشگری هدایت می کنند در حالی که ما همچنان بر طبل استفاده از بودجه نفت می زنیم.

وی رای مجلس به پیشنهاد فوق را خطای استراتژیک مجلس عنوان کرد و اظهارداشت: با توجه به این که منابع صندوق عمدتا بلوکه شده است برداشت از آن منجر به افزایش پایه پولی و تورم خواهد شد.

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس در موافقت با پیشنهاد نماینده کرمان اظهارداشت: زمانی که ما برنامه پنجم توسعه را تصویب می کردیم، در شرایط متعادل اقتصادی بودیم و شرایط تحریم علیه کشور ما وجود نداشت و ما در شرایط عادی باید درآمدهای نفت را صرف سرمایه گذاری های اقتصادی زاینده کنیم اما باید به این سوال پاسخ داد که در شرایط سخت کشور را چگونه باید اداره کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که برآورد ریالی پروژه های عمرانی سالانه ۴۰ درصد تغییر می کند، اظهارداشت: براساس آمار مرکز پژوهش های مجلس در یک دوره زمانی ۱۰ ساله، ۶۳ هزار میلیارد تومان خسارت پروژه های عمرانی را پرداخت کرده ایم.
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 4624
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *