۰
پارس جنوبی در مسیر افزایش پایدار تولید گاز

جهش تولید گاز در فاز 11 پارس جنوبی

میز نفت - تولید تجمعی گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی که از ابتدای توسعه آن تا پایان مردادماه ۱۴۰۳ به ۳ میلیارد و ۸۷۹ میلیون مترمکعب رسیده بود، در یک‌سال اخیر با رشد ۲.۷ برابری و تولید بیش از ۶.۳ میلیارد مترمکعب، از مرز ۱۰ میلیارد مترمکعب گذشت.
فاز 11 پارس جنوبی | میز نفت
فاز 11 پارس جنوبی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، فاز 11 پارس جنوبی یکی از مرزی‌ترین و مهمترین فازهای میدان مشترک پارس جنوبی است که توسعه آن بیش از 20 سال به تعویق افتاده بود.

در سال‌های اخیر توسعه ایرانی این فاز در دستور کار قرار گرفت و بررسی آمار رسمی تولید گاز از این فاز مرزی نشان می‌دهد که تولید تجمعی آن از مرز 10 میلیارد مترمکعب گذشته است.

تولید تجمعی گاز از فاز 11 پارس جنوبی که از ابتدای توسعه آن تا پایان مردادماه 1403 به 3 میلیارد و 879 میلیون مترمکعب رسیده بود، در یک‌سال اخیر با رشد 2.7 برابری و تولید بیش از 6.3 میلیارد مترمکعب، از مرز 10 میلیارد مترمکعب گذشت.

تولید تجمعی گاز از این فاز مرزی میدان مشترک پارس جنوبی در ابتدای شهریورماه 1404 به 10 میلیارد و 194 میلیون مترمکعب رسید.

همچنین تولید روزانه گاز از فاز 11 پارس جنوبی که در پایان مردادماه 1403 بالغ بر 12 میلیون مترمکعب بود، در شروع شهریورماه امسال به بیش از 22 میلیون مترمکعب (حدود 800 میلیون فوت مکعب در روز) افزایش یافت و رشد 83درصدی را در این مدت به‌ثبت رساند.

برآوردهای صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مجموعه وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت‌وگاز پارس بر این مبنا است که تا پایان سال 1407 توسعه فاز 11 پارس جنوبی به صورت کامل پایان یابد تا پرونده توسعه میدان گازی پارس جنوبی به عنوان یکی از بزرگ ترین منابع گازی مستقل جهان بسته شود.
منبع : تسنیم 
سه شنبه ۱ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب: 44789
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *