۰

نفت دلیل کمک نظامی «پکن» به عراق ؟

ابراهيم جعفری،وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد که «وانگ یی» همتای چینی اش پیشنهادی برای کمک به نیروهای عراقی به منظور مبارزه با داعش ارائه داده است.
نفت دلیل کمک نظامی «پکن» به عراق ؟
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فایننشال تایمز، پکن داوطلب شده تا با استفاده از حملات هوایی به عراق برای مبارزه با داعش کمک کند،اگرچه قصد ندارد برای این کار به اتئلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا بپیوندد. 

گفتگوهای اولیه میان وزرای امور خارجه چین و عراق در نشست ضد تروریسم سازمان ملل در نیویورک که به ماه نوامبر بر می گردد،انجام شد. 

پیشنهاد چین در حالی است که این روند با سیاست رسمی عدم مداخله چین در امور داخلی دیگر کشورها مغایرت دارد،اگرچه چین اقدام به فروش سلاح به کشورهای دیگر نیز می کند. 

به گفته وزیر امور خارجه چین،این کشور ازتلاش های دولت عراق برای تقویت توانایی آن در مبارزه با داعش از طریق تبادل اطلاعاتی و اموزش پرنسل نظامی حمایت می کند. 

وی از اظهار نظر در مورد اینکه چین با حمایت هوایی به عراق کمک می کند یا فراهم کردن موشک،امتناع کرد. 

چین بزرگ ترین سرمایه گذار خارجی در صنعت نفت عراق است و اگر گروه تروریستی داعش موفق به تصرف حوزه های نفتی عراق شود،چین میلیاردها دلار زیان خواهد داد. 

واردات نفت چین از عراق در سال ٢٠١٣ به حدود ٥٠ درصد رسید که بعد از روسیه این کشور را به پنجمین منبع تامین نفت خام چین تبدیل کرد. 

در حال حاضر نیز شرکت ملی نفت چین،مجبور به ترک حوزه های نفتی اش در سوریه شده است.
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب: 4315
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *