۰

عربستان دست به خود کشی زده است؟

اقتصاددان انگلیسی ، رویکرد نفتی عربستان سعودی و همراهانش را بازی با آتشی توصیف کرد که دامنگیر خودشان خواهد شد.
عربستان دست به خود کشی زده است؟
به گزارش «ميزنفت» به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، محمد سلامه اقتصاددان مشاور بانک جهانی و کارشناس نفتی ارشد حوزه خاورمیانه درگفتگو با این شبکه از لندن گفت:« قیمت نفت در هفته های اخیر در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافته است.
 
باید توجه داشت که روند رشد اقتصادی در حوزه آسیا-اقیانوسیه و اروپا کاهش یافته و آمریکا روزانه دو میلیون و پانصد هزار بشکه نفتی از منابع خودش وارد بازارهای جهانی کرده است. ترکیب این عوامل، سبب افول قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است. اما عامل اصلی این مسئله، عملکرد سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت (اوپک) است که تصمیم نگرفتند تولید نفت را کاهش بدهند. اوپک اگر تولید نفتی خودش را روزانه 2 میلیون بشکه کاهش می داد می توانست قیمت نفت را در بازارهای جهانی تثبیت کند.
 
این رویکرد اوپک بسیار اشتباه بوده است. این تصمیم اوپک براساس ملاحظات اقتصادی نبوده بلکه انگیزه های سیاسی بویژه خواسته های عربستان سعودی مطرح بوده است. 

عربستان سعودی می خواهد در این فضا به ایران و اقتصاد نفتی ضربه بزند. به نظرمن، جنگی نیابتی و غیرمستقیم بین ایران و عربستان سعودی در جریان است. ایران برای اینکه بتواند بودجه اش را متوازن کند به قیمت نفت در هر بشکه به میزان 125 دلار نیاز دارد. حتی عربستان سعودی و کشورهای نفتی حوزه خلیج فارس نیز به قیمت 100 دلاری برای هر بشکه نفت نیاز دارند اما این کشورها منابع مالی عظیمی در اختیار دارند که می توانند از آن برای شرایط فعلی استفاده کنند و کاهش قیمت نفت را تحمل کنند.
 
اما باید توجه داشت این کشورهای عربی با آتش بازی می کنند و در نهایت، کسری بودجه شدیدی در اقتصاد آنها بروز خواهد کرد. کاهش قیمت نفت در ماههای اخیر می تواند سبب شکل گیری بحران عظیم نفتی در سال آینده یا سال 2016شود.» 

وی در ادامه افزود:« قیمت پایین نفت بر اقتصاد برخی از کشورها بیش از کشورهای دیگر تاثیر منفی می گذارد. اما کشورهایی که سبب پایین آمدن قیمت نفت شده اند باید بدانند که بازنده خواهند بود. قطع نظر از اینکه قیمت پایین نفت چیست، هیچ توجیهی برای رسیدن قیمت نفت به بشکه ای 60 دلار وجود ندارد. 

کشورهای تولید کننده نفت در منطقه خاورمیانه به قیمت 100 دلاری برای هر بشکه نفت نیاز دارند تا بتوانند بودجه خود را متوازن نگاه دارند. پایین آمدن قیمت نفت به ضرر اقتصاد روسیه نیز است. 

برای اینکه روسیه بتواند توازن بودجه ای خود را حفظ کند به قیمت 90 دلاری هر بشکه نفت نیاز دارد. روسیه پنجمین یا ششمین قدرت اقتصادی جهان است و می تواند مشکل پایین آمدن قیمت نفت را تحمل کند. ایران و ونزوئلا از کشورهای آسیب پذیر در این حوزه هستند. 

با همه این اوصاف، همه کشورهایی که سبب پایین آمدن قیمت نفت شده اند، بازنده خواهند بود. به نظرمن، بزرگترین بازنده این بازی، کل صنعت نفت جهان است. هفت شرکت بزرگ نفتی جهان با پایین آمدن قیمت نفت، به فروش بخشی از سرمایه ها و کاهش دادن سرمایه های خود روی آورده اند. اوپک باید تولید نفتی خودش را روزانه دست کم دو میلیون دلار کاهش بدهد تا قیمت نفت بار دیگر در بازارهای جهانی افزایش یابد.»
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۳۹
کد مطلب: 4298
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *