۰

تهاتر کالا با گاز این بار با ترکمنستان

مشاور وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر توافق با ترکمنستان برای صادرات کالا به جای پرداخت پول گاز، از آمادگی ایران برای انعقاد قرارداد ۵ میلیارد دلاری با این کشور خبر داد.
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فارس، «محمدتقی امانپور» مشاور وزیر نفت و نماینده ویژه وی که در رأس یک هیات کارشناسی برای حضور در نشست تخصصی هفته اقتصادی، صنعتی، خدمات فنی و مهندسی ایران در ترکمنستان به این کشور سفر کرده‌ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد از آمادگی تهران برای توسعه مبادلات تجاری با عشق‌آباد خبر داد.

وی افزود: در این زمینه اولین کشوری که انتخاب شد، ترکمنستان بود و دلیل انتخاب این کشور نیز میزان مبادله وزارت نفت با این کشور است؛ ما اکنون گاز طبیعی از این کشور وارد کرده و قصد داریم این میزان را تا ۳ میلیارد دلار در سال برسانیم.

وی تصریح کرد: خطوط لوله‌ای برای انتقال گاز ترکمنستان احداث شده که به خطوط سراسری گاز ایران وصل می‌شود. اگر چه در آینده با راه‌اندازی مجتمع بزرگ «عسلویه» و سایر پروژه‌ها به گاز ترکمنستان بی‌نیاز می‏‌شویم، اما در عین حال مایلیم که همکاری‌ها و مبادلات خود را با کشور همسایه ادامه دهیم.

امانپور افزود: با توجه به اینکه باید سالیانه مبلغی حدود ۳ میلیارد دلار به دولت ترکمنستان پرداخت کنیم، طرفین توافق کردند تا ۵۰ درصد این مبلغ کالا و خدمات داده شود و برای این کار برنامه‏‌ریزی‏‌های وسیعی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در این مسیر همه شرکت‏‌های ایرانی فعال در حوزه نفت و گاز ترکمنستان را شناسایی کرده و با آنان در مورد برنامه‌های آینده این وزارت‌خانه گفت‌و گو کرده‌ایم.

این مقام وزارت نفت ایران تصریح کرد: در این زمینه همچنین یک کارگاه آموزشی برگزار کرده و در آن برنامه‌ها و پروژه‌های این وزارت‌خانه برای ترکمنستان با حضور نماینده این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: همچنین از کارشناسان و مدیران دولت ترکمنستان دعوت کردیم تا از صنایع و کارخانجات ایران دیدن کرده و با سطح کیفی کالاهای ایرانی، زیر ساختها و کارخانجات و قابلیت‌های کشور آشنا شوند.

وی در ادامه این موضوع گفت: برنامه‌ای در ۳ بخش کوتاه مدت، میان‌مدت و درازمدت برای کار در کشور ترکمنستان طراحی کرده‌ایم، برنامه کوتاه مدت ما شامل همکاری با آن دسته از شرکت‏‌هایی است که پیش از این در اینجا حضور داشته و از امکانات لازم نیز برخوردارند؛ این شرکت‌ها دارای پروژه‌های مختلف هستند که ما نیز در اجرا و اتمام پروژه‌ها به آنها کمک خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: برنامه میان مدت ما در مورد پروژه‌ها، مناقصات و فعالیت‌هایی است که هنوز فرد یا گروهی به آن ورود پیدا نکرده و لازم است افراد و متخصصان مرتبط به آن را شناسایی و اقدامات لازم را صورت دهیم.

وی اضافه کرد: برنامه دراز مدت ما مطالعه جامع وضعیت کشور ترکمنستان، شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در ایران برای برنامه‌ریزی و اجرا پروژه‌های کلان است که در این مورد از بیشترین ظرفیت شرکت‌های ایرانی استفاده می‌شود.
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 3812
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *