۰
۱
اقدام جدید کویت در برداشت گاز از آرش

حذف محترمانه ایران از میدان آرش

​میز نفت – عربستان و کویت با تاسیس شرکت مشترکی به نام «الخلیج» و برگزاری مناقصات توسعه، یک گام دیگر به توسعه میدان گازی آرش نزدیک شدند؛ خبری بد برای ایران و دستگاه دیپلماسی.
قرارداد توسعه میدان گازی آرش | میز نفت
قرارداد توسعه میدان گازی آرش | میز نفت
به گزارش میز نفت، کویت و عربستان مناقصه توسعه این میدان را برگزار، و هدف گذاری کرده اند روزانه 800 میلیون فوت مکعب گاز از این  میدان برداشت و فرآورش شود. 

رسانه های عرب زبان نوشته اند کویت بی توجه به ادعای ایران، با سرعت عجیبی در حال انعقاد قراردادهای بالادست و پایین دست این میدان است.

این قراردادها تحت هدایت و نظارت شرکتی مشترک به نام «الخلیج» است که عربستان و کویت تاسیس کرده اند تا به صورت مشترک و واحد، به برداشت از میدان گازی آرش مشغول شوند.
 

بی اعتنایی به درخواست ایران


این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی بارها نسبت به غیرقانونی بودن این اقئام اعتراض کردند و خواستار احیای مذاکرات قدیمی در این باره هستند.

تهران معتقد است بخشی از این میدان گازی در محدوده آب های ایران بوده و در گاز این میدان سهیم است؛ موضوعی که البته کویت و عربستان، آن را بارها رد کرده اند.
 

چالش قدیمی میادین مشترک


چالش میدان گازی آرش طی سه دهه اخیر همواره لحظات چالش سازی را میان این سه کشور ایجاد کرده است بطوری که با ورود نیروهای نظامی ایران به اطراف میدان آرش، کار حفاری کویت در این میدان متوقف شده است.

البته چنین چالشی درباره میادین گازی دیگری مانند میدان فرزاد و سردار جنگل وجود داشته است که در تمامی این موارد، ورود نیروهای نظامی ایران موجب احقاق حق منابع کشور شده است.

اما به نظر می رسد در خصوص میدان گازی آرش، تا به امروز اتفاق خاصی رخ نداده و دو کشور کویت و عربستان با خیالی آسوده در حال آماده کردن این میدان برای تولید گاز هستند.
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۱
کد مطلب: 37829
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


حمید
Iran, Islamic Republic of
به به . معاون محترم بین الملل وزیر نفت، جناب دوووکتووور اسدزاده، کلاهت رو بده بالا