۰
ترکمنستان به سرعت روسیه را پشت سر گذاشت

سبقت گازی ترکمنستان از روسیه

میز نفت - در سه ماهه اول سال 2024، صادرات گاز ترکمنستان به چین به ارزش 2.4 میلیارد دلار رسید، در حالی که روسیه با درآمد 2 میلیارد دلار از صادرات گاز، در جایگاه دوم قرار گرفت.
افزایش درآمد ترکمنستان از صادرات گاز به چین - میز نفت
افزایش درآمد ترکمنستان از صادرات گاز به چین - میز نفت
به گزارش میز نفت غول انرژی گازپروم روسیه در اوایل سال ۲۰۲۴ با هیاهوی زیادی اعلام کرد از ترکمنستان به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی چین از نظر حجم عرضه، پیشی گرفته است، اما وقتی از درآمدهای صادراتی صحبت می‌شود، عشق آباد همچنان بالاتر از مسکو قرار دارد.

طبق گزارش پورتال نفت و گاز ترکمنستان، عشق آباد در سه ماهه اول سال میلادی جاری، ۲.۴ میلیارد دلار از صادرات گاز به چین درآمد داشته است. این رقم توسط داریو که محبوبترین وب سایت خبری ازبکستان است، تائید شده است. در گزارش داریو خاطرنشان شده است روسیه در همین مدت، ۲ میلیارد دلار از فروش گاز خود به پکن درآمد داشته است.
 

دلیل اختلاف بین حجم صادرات و درآمد


دلیل اختلاف بین حجم صادرات و درآمد حاصل از آن، این است که چین، گاز روسیه را با تخفیف خریداری می‌کند. نیاز کرملین به نقدینگی برای سرپا نگه داشتن کشور و در عین حال، تامین هزینه های جنگ در اوکراین، روسیه را از بیشتر اهرم های مذاکره خود در معاملاتش با پکن، محروم کرده است.
 

برتری روسیه در حجم صادرات


بر اساس گزارش اویل پرایس، برتری روسیه در حجم صادرات ممکن است تا زمانی ادامه یابد که تخفیف های چشمگیر این کشور در فروش گاز ادامه داشته باشد. نشریه مستقل «کرونیکل ترکمنستان» گزارش کرده است ظرفیت خط لوله گاز «قدرت سیبری» روسیه به چین در سال ۲۰۲۵، حدود ۳۸ میلیارد متر مکعب پیش بینی شده است. در همین حال، ظرفیت جمعی سه خط لوله که ترکمنستان و چین را به هم متصل می کند، به ۵۵ میلیارد متر مکعب می رسد.
منبع: ایسنا
 
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب: 37826
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *