۰
شاید ایران دور بخورد

"تاپی" جایگزین "آی‌پی" ?

عملیات اجرایی احداث خط لوله گاز تاپی از ابتدای سال 2015 میلادی در حالی آغاز می‌شود که همچنان ایران و پاکستان درباره اجرای خط لوله توسط پاکستان به نتیجه نرسیده‌اند و با اجرای خط لوله تاپی و تامین گاز پاکستان از ترکمنستان، احتمال می‌رود که قرارداد بین ایران و پاکستان با گره های بیشتری مواجه شود.
"تاپی" جایگزین "آی‌پی" ?
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایسنا، کمتر از دو ماه به موعد مقرر برای صادرات گاز ایران به پاکستان و جریمه این کشور در صورت عمل نکردن به وعده خود مبنی بر تکمیل خط لوله در خاک خود باقی مانده است، اما قربان قلی بردی محمددف رییس جمهور ترکمنستان از آغاز عملیات احداث خط لوله گاز تاپی (ترکمنستان ، افغانستان، پاکستان و هند) از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی خبر داده است و این در حالی است که طی روزهای گذشته جریان سفر هیات پاکستانی با ریاست وزیر انرژی این کشور به ایران با هدف مذاکره درباره وضعیت خط لوله صلح دو کشور برای اجرایی شدن این خط لوله تاکید کردند اما به نتیجه مشخصی نرسیدند و قرار شد مذاکرات میان آنها مانند روال گذشته ادامه پیدا کند.

البته بیژن زنگنه وزیر نفت ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که طرف پاکستانی برای اجرای تعهدات خود منتظر برطرف شدن تحریم‌ها است.

طبق قرارداد منعقد شده بین ایران و پاکستان عملیات ساخت خط لوله در داخل خاک ایران در مجموع با هزینه ۲.۵ میلیارد دلار انجام شده اما بخش دوم این خط لوله در خاک پاکستان به طول ۷۸۰ کیلومتر هنوز ساخته نشده و دولت پاکستان در تامین هزینه‌های ساخت این خط لوله در خاک خود با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده است.

بر اساس این گزارش خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان در سال ۱۹۹۰ مطرح شد، اما گفت‌وگوها بر سر این طرح که "خط لوله صلح" نام گرفته از یک دهه پیش آغاز شد، اما اختلافات پاکستان و هند به عنوان مهم‌ترین دلایل کندی مذاکرات مانع توافق نهایی بین سه کشور شده بود تا اینکه هند از مذاکرات سه جانبه کنار کشید و ایران و پاکستان با برگزاری نشست هایی در تهران و اسلام آباد برای عملی کردن این طرح، مذاکرات را دنبال کردند و در نهایت خرداد ماه ۱۳۸۸ قرارداد بین ایران و پاکستان امضا و بنا شد، اولین جریان گاز ایران به پاکستان تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ برقرار شود.

از سوی دیگر روسای جمهور ترکمنستان، پاکستان و افغانستان به همراه وزیر انرژی هند در دسامبر ۲۰۱۰ توافقنامه‌ احداث خط ‏لوله انتقال گاز ترکمنستان به هند از طریق افغانستان و پاکستان را امضاء کردند که به موجب این قرارداد، گاز ترکمنستان توسط یک خط ‏لوله به سه کشور افغانستان، پاکستان و هند منتقل خواهد شد.

اگرچه عملیات احداث این خط لوله نیز در موعد مقرر انجام نشد اما در صورتی که این خط لوله احداث شود، گاز پاکستان توسط ترکمنستان تامین می‌شود و در نتیجه احتمال لغو قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان از طریق خط لوله وجود خواهد داشت و ممکن است تا زمان تکمیل این پروژه، صادرات گاز ایران به پاکستان به صورت ال ان جی انجام شود.

پیشنهادی که پیش‌تر از سوی پاکستان برای فرار از پرداخت جریمه و تامین گاز مطرح شده به صورتی که بر اساس این طرح جدید ایران گاز طبیعی را به LNG تبدیل و سپس به وسیله پایانه‌های LNG عمان به پاکستان صادر خواهد کرد.
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب: 3644
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *