۰
چرا اوجی به سفارت روسیه رفت؟

تحقیر در خیابان چرچیل

میز نفت - خیابان چرچیل که سفارت روسیه در آن واقع شده، میزبان وزیر نفت ایران بود که تصاویر منتشر شده از این جضور، حس تحقیر ایرانیان را در فضای مجازی به بار آورد.
اوجی و سفیر روسیه | میز نفت
اوجی و سفیر روسیه | میز نفت
وحید حاجی پور | وزیر نفت روز گذشته به سفارت روسیه رفت تا در مراسم روز ملی این کشور شرکت کند؛ او تعدادی عکاس و خبرنگار را هم با خود به همراه برد تا شاید از این حضور، برگی دیگر از دیپلماسی فعال انرژی بسازد اما تصاویر منتشر یافته از حضور او، خشم کاربران مجازی را برانگیخت.

گفته می‌شود چون اوجی، رئیس کمیسیون اقتصادی ایران و روسیه است، به این جشن ملی روس‌ها رفته است اما از یاد نبریم که اوجی رئیس این کمیسیون نیست، بلکه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد. کما اینکه این سمت از سال 1392 در اختیار بیژن نامدار زنگنه بود و همه وزرای اقتصادی تحت نظر او در جلسات کمیسیون حاضر می‌شدند.

حالا سؤال اینجاست که اگر چنین جایگاهی، موجب شده اوجی به مراسم برود، چرا تابه‌حال زنگنه راهی سفارت روسیه نشده است؟ پاسخ به این پرسش از چند حالت خارج نیست:

1 – از سال 1392 تا به امسال، مراسم روز ملی روسیه برگزار نشده و به همین دلیل زنگنه به مراسم نرفته است!
2 – از رئیس وقت کمیسیون اقتصادی دو کشور برای حضور در این مراسم دعوت شده که ریاست وقت از حضور در این مراسم سرباز زده است.
3 – مراسم برگزار شده ولی سفارت روسیه ترجیح داده از رئیس کمیسیون اقتصادی دو کشور دعوت به عمل نیاورد.

حالت اول که قاعدتاً امکان‌پذیر نیست؛ می‌ماند حالت دوم و سوم. در حالت دوم، اگر مسئول وقت به مراسم نرفته باشد به شأن و جایگاه یک وزیر ایرانی آگاه بوده و بر همین اساس، ترجیح داده در وزارتخانه تحت مدیریت خود بماند. در حالت سوم هم اگر اساساً چنین دعوتی صورت نگرفته باشد، بحث جدی‌تر می‌شود که چرا پس از سال‌ها، اوجی به مراسم دعوت می‌شود و او نیز بلافاصله در سفارت روسیه کارت می‌زند.

اتفاقی که روز گذشته رخ داد، به همراه تصاویر آن تا سال‌ها در حافظه تاریخی مردم باقی خواهد ماند که چگونه یک وزیر ایرانی، در مقابل سفیر پرحاشیه روسی این‌گونه پا چسباند...
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۰۴
کد مطلب: 33154
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *