۰

معرفی خانه حیرانی از بناهای تاریخی یزد

خانه حیرانی یزد متعلق به دوران قاجار است و در شهر یزد واقع شده است
خانه حیرانی | میز نفت
خانه حیرانی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، خانه حیرانی یزد متعلق به دوره قاجار است. در سال های اخیر خانه های تاریخی یزد مورد توجه قرار گرفته اند که خانه حیرانی یکی از این بناهای تاریخی است. این آثار تاریخی علاوه بر این که از ارزش تاریخی برخوردار هستند بخش مهمی از میراث فرهنگی ما را شامل می شوند. در این مقاله سعی داریم خانه حیرانی یزد را به شما معرفی کنیم.
 شهر یزد
همانطور که می دانید استان یزد یک استان با آب و هوای گرم و خشک است. شهر یزد به شهر خشت ها و کاه گل ها و مسجد و بادگیر معروف است و در میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است. شهر یزد اصالت خود را حفظ کرده است و بافت این شهر از گذشته تغییر چشم اندازی نداشته است، همچنین بادگیر های این شهر در کل سطح شهر قابل مشاهده است. این شهر در گذشته دارالعباده نامیده می شده است.

 خانه حیرانی یزد
خانه حیرانی در محله یوزداران ( فهادان ) در شهر یزد واقع شده است. این خانه در دوره قاجار به صورت چهار طرف و متناسب با فصل های مختلف سال ساخته شده است و دالان و هشتی زیبا و چشم گیری هم دارد. اما شاخص ترین قسمت این عمارت بادگیر هایش هستند.

 یک تالار عریض در این خانه وجود دارد که در بین تالار های یزد رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. این تالار بیشتر در فصل تابستان استفاده میشده است و به اصطلاحی بخش تابستانه تالار عمارت بوده است.

 مانند تمام خانه های قدیمی حوضی در وسط خانه قرار دارد که باغچه های زیبایی در اطرافش خودنمایی می کنند و این ها با دیوار هایی که با کاه گل و گچ پوشیده شده است و حیاط با آجر های خشت سنگ فرش شده است. دور تا دور حیاط این خانه، اتاق هایی وجود دارند که با در های چوب و پنجره هایی با شیشه های رنگی به این خانه روح بخشیده اند.

 یکی از جذاب ترین قسمت های این خانه پشت بام آن است. جایی که چشم انداز کل محله فهادان از بالا در برابر چشمان ما است و شب ها می شود از آنجا به تماشای آسمان کویر نشست.
 

 عمارت حیرانی یزد در گذر زمان
این عمارت علاوه بر جاذبه های گردشگری از ویژگی های هنری هنرمندان نیز بهره مند می باشد. به گفته یکی از هنرمندان فعال در این عمارت، حدود 40 هنرمند و 14 کار آموز ناشنوا در این عمارت به صورت رایگان در حال آموزش دیدن هستند.

 در دوره ای قرار بود که این خانه از حضور هنرمندان تخلیه شود و در اختیار کانون وکلا قرار بگیرد اما با اعتراض هنرمندان و پیگیری متوالیان این خانه همچنان در خدمت هنرمندان می باشد. بعد از مدتی نیز خبر های مبنی بر این که این خانه قرار است به بخش خصوصی تبدیل شود تا علاوه بر فعالیت های هنری و فرهنگی، محلی برای اقامت مسافران و گردشگران باشد اما این پیشنهاد نیز با مخالفت هایی رو به رو شد.

 

با گذشت زمان و تعویض مسئولین با توجه به کاندید بودن شهر یزد به عنوان شهر نساجی، تصمیم بر این شده که علاوه بر فعالیت های هنری و فرهنگی، خانه نساجی یزد در این عمارت بنا شود و آن را به قطب نساجی سنتی کشور ایران تبدیل کند.


منبع : بیتوته
يکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۵
کد مطلب: 31519
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *