۰
فوتونگار میز نفت

بزرگترین سکوهای فراساحلی دنیا

در دریا و اقیانوس های دنیا سکوهای مختلف و غول آسایی برای استخراج نفت و گاز ساخته شده اند. اکثر این سازه های عظیم و گران قیمت برای تولید نفت ساخته شده و از مهندسی پیچیده ای برخوردارند
بزرگترین سکوهای فراساحلی دنیا
در دریا و اقیانوس های دنیا سکوهای مختلف و غول آسایی برای استخراج نفت و گاز ساخته شده اند. اکثر این سازه های عظیم و گران قیمت برای تولید نفت ساخته شده و از مهندسی پیچیده ای برخوردارند.
در ادامه با هفت سکوی عظیم فراساحلی دنیا آشنا می شویم:


 
 برکات. اکسون موبیل

این سکو در نزدیکه مرزهای روسیه در شرق دور قرار دارد.ظاهر این دکل با سایر سکوهای حفاری متفاوت است.
دکل ۲۰۰ هزار تنی برکات بزرگترین دکل نفتی دنیا محسوب می شود که از قابلیت فعالیت در دمای ۴۷ درجه زیر صفر و فعالیت در یخ هایی با ضخامت شش فوت و امواجی به ارتفاع ۶۰ فوت
برخوردار است.

استونز

این سکو در سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی فعالیت خود را با راهبری شرکت شل آغاز کرد. این دکل در عمیق ترین میدان فراساحلی دنیا با ۹۵۰۰ فوت عمق فعالیت می کند. این سکو در خلیج مکزیک قرار گرفته و شباهت زیادی به یک قایق دارد. سکوی استونز در یارد سنگاپور ساخته شده و با سفری اقیانوسی به خلیج مکزیک منتقل شده است. این سکو به ۲ حلقه چاه متصل است که در آینده تعداد آنها به ۶ چاه افزایش خواهد یافت.
سکوی استونز دارای رایزر فلزی انعطاف پذیر و ویژه ای برای انتقال نفت و گاز به سطح آب است.
 
 

پردیدو . شرکت شل
این سکوی غول پیکر متعلق به شرکت شل بوده و در خلیج مکزیک راه‌اندازی شده است. عمق آب در منطقه ۸۰۰۰ فوت می باشد که یکی از عمیق ترین میادین دنیا به حساب می آید.
این سکو در فنلاند ساخته شده و ارتفاع آن ۸۷۵ فوت و برابر با ارتفاع برج ایفل است.

المپیوس. مارس  بی

این سکوی ۱۲۰ هزار تنی از وزنی برابر با ۳۰۰ هواپیمایی بوئینگ ۷۴۷ برخوردار است. سکوی المپیوس در سال ۲۰۱۴ میلادی در خلیج مکزیک و در منطقه‌ای با عمق آب ۳۱۰۰ متر عملیاتی شده است. این سکو از ارتفاعی برابر با ۴۰۶ فوت برخوردار است و عرشه آن مساحتی برابر با ۳۴۲ هزار فوت مربع دارد.

ترول ای
این سکو در سواحل غربی نروژ و در منطقه با عمق آب ۱۲۱۰ فوت ساخته شده است
این سکو در سال ۱۹۹۶ میلادی تکمیل و در یک عملیات هفت روزه نصب گردید. سکوی ترول ای بزرگترین سازه جابجا شده توسط انسان ها محسوب می‌شود .

پترونیوس

این سکو به شرکت شورون تعلق دارد و در خلیج مکزیک نصب شده است. ارتفاع سکوی پترونیوس  ۲۰۰۱ فوت بوده و تنها ۲۴۶ فوت از آن بالاتر از سطح آب قرار دارد. وزن این سکو ۴۳ هزار تن است و ۱۷۵۴ فوت آن زیر سطح آب قرار دارد.

هیبرنیا
این سکو در برابر کوه های یخ مقاوم است و پایه آن ۶۶۰ هزار تن وزن دارد. همچنین وزن سکو ۴۱ هزار تن اعلام شده است. سکوی هیبرنیا بزرگترین سکوی کانادا محسوب می شود.

نویسنده: تیم نیوکومب
منبع: Popular Mechanics
مترجم: محسن داوری
جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب: 29832
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *