۰
۳
تاملی بر انتشار یک خبر

خبری که وضعیت نفت را مشخص کرد

خبری که وضعیت نفت را مشخص کرد
میزنفت | از عجایب قابل‌توجه این روزهای نفت٬ سرخط شدن یک قرارداد ساده میان شرکت ملی حفاری و مدیریت امور اکتشاف شرکت ملی نفت است٬ قراردادی که بر اساس آن شرکت ملی حفاری برنده مناقصه تأمین دو دستگاه دکل حفاری برای حفر چند چاه اکتشافی شده است. قراردادی که جزو امور روتین و عادی است و سال‌های سال از این نوع قراردادها میان کارفرما و پیمانکار امضا می‌شود و به‌قدری عادی است که حتی خبرهایش به شکل امروزی منتشر نمی‌شد.

اینکه در  رکود کامل این روزهای صنعت نفت٬ چنین پدیده رایجی تبدیل به سرخط خبرها می‌شود تنها می‌تواند این مهم را اثبات کند که نفت چنان در گرداب تعطیلی می‌چرخد که یک قرارداد مرسوم و عادی٬ تبدیل به یک خبر مهم می‌شود. شبیه همان 60 تفاهم‌نامه‌هایی که هنوز در مرحله تفاهم باقی مانده‌اند. 



بر اساس آگهی رسمی که در تاریخ 29 آبان 95 منتشر شده است، مدیریت امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران مناقصه‌ای را بری تأمین سه دکل حفاری منتشر کرده است و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، شرکت مای حفاری در سال 96 برنده این مناقصه شد اما به دلیل مسائل حاشیه‌ای ازجمله ارائه ضمانت‌نامه، انعقاد این قرارداد با تأخیر انجام شد تا پس از 19 ماه از انتشار مناقصه، این قرارداد هفته گدشته امضا شود. جالب است کسانی که بابت این تأخیر باید مورد سؤال قرار بگیرند، با فرافکنی و ایجاد یک نمایش رسانه‌ای به شکلی انعقاد این قرارداد روتین را عنوان می‌کنند که گویی چنین اتفاقی برای نخستین بار در نفت رخ‌داده است!

طی همین 5 سال گذشته مناقصات فراوانی برای تأمین دکل‌های حفاری برگزار شده و قراردادش هم امضا شده است ولی هیچ‌یک تبدیل به سرخط خبر نشدند و گا‌ها نیز خبری دراین‌باره منتشر نشده است.| گویا صنعت نفتی که قرار بود تا پایان سال 97 حدود 80 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند باید با چنین خبرهایی سرگرم باشد٬ خبرهایی که موجب حیرت می‌شود و تنها بیانگر یک بازی رسانه‌ای برای نشان دادن این موضوع غیرواقعی است که مدیران در حال کار هستند. اگر قرار بود چنین خبرهایی بولد شود مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های دیگر باید رکورددار می‌شدند ولی باور کنید این امور به حدی عادی است که رسانه‌ای شدن آن٬ نشان داد در نفت چه وضعیتی حاکم است.
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 20839
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


آریو
Iran, Islamic Republic of
نرمال یک مناقصه عمومی (آگهی روزنامه) بین سه الی چهار ماه است.
علی
Iran, Islamic Republic of
خوب عزیزمن مگر نمی بینی در جلسه محافظ اقای هندی که داخل کادر نیفتاده ومدیر منابع انسانی ایشون را این فقط تبلیغ این دونفر است
امیر
Iran, Islamic Republic of
با شناختی که من از برادران "سپهری" دارم فکر نمی کنم تا این سن معنی دست روی قلب گذاشتن را فهمیده باشد!! اما به هر حال ....