۰
۱

قابل توجه وزیر محترم نفت!

مقامات افغانستان و پاکستان امروز خط لوله 1800 کیلومتری برای انتقال گاز ترکمنستان از طریق خاک افغانستان به پاکستان را افتتاح کردند.
خط لوله - میز نفت
خط لوله - میز نفت
به گزارش میز نفت ، به نقل از US نیوز، امروز رئیس‌جمهور افغانستان و نخست‌وزیر پاکستان به صورت مشترک اجرای خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان از طریق خاک افغانستان را کلید زدند.

این خط لوله که 1800 کیلومتر طول خواهد داشت، گاز ترکمنستان را با عبور از افغانستان به پاکستان و در نهایت هند منتقل خواهد کرد.

آغاز اجرای نخستین کار در این خط لوله در غرب افغانستان و استان هرات کلید خورد که به صورت زنده از تلویزیون افغانستان پخش شد.

قرار است نیروهای امنیتی به شدت اجرای این پروژه را تأمین کنند.

جیلانی‌فرهاد سخنگوی استانداری هرات افغانستان گفت: این روز یک روز طلایی برای افغانستان است و ساخت این خط لوله در کنار ایجاد هزاران شغل به بهبود اوضاع اقتصادی افغانستان منجر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که طول این خط لوله دو سال به طول انجامد.

اجرای این خط لوله به شدت از سوی آمریکا حمایت می‌شود، چرا که ساخت این خط لوله می‌تواند به تأمین گاز مورد نیاز پاکستان توسط ترکمنستان و در نتیجه عقیم ماندن خط لوله صلح انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به خط لوله صلح منجر شود.

در حالی که موضوع انتقال گاز ایران به پاکستان و سپس هند همواره مورد مناقصه دو طرف بود و در نهایت موضوع رسیدن این خط لوله به هند به دلیل اختلاف دو کشور بی‌نتیجه ماند، اما در موضوع خط لوله انتقال گاز ترکمنستان دو کشور توانسته‌اند، به توافق برسند. تنها مانع موجود بر سر راه اجرای این خط لوله تأمین امنیت آن در خاک افغانستان است.

سخنگوی استانداری هرات افغانستان گفت: افغانستان برنامه ویژه‌ای برای تأمین امنیت این خط لوله دارد. پاکستان در حالی اقدام به ساخت خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به این کشور کرده است که ساخت خط لوله صلح در خاک ایران به اتمام رسیده و پاکستانی‌ها سال‌هاست که به تعهدات خود برای تکمیل این خط لوله و اتصال آن به خاک خود عمل نکرده‌اند.

ظرفیت اولیه این خط لوله 33 میلیارد مترمکعب سالانه اعلام شده است که قرار است، با گذر از استان‌های هرات، فراه، هلمند و نیمروز افغانستان به پاکستان برسد.

در این مراسم محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان گفت: پروژه بعدی بزرگ این کشور ساخت راه‌آهن از مرکز ترکمنستان به ایران است.



منبع : فارس
جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب: 20526
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جشنواره انتخاب پژوهشگر برتر و فناوری برتر صنعت نفت را به دلیل تخلف که منجر به تضییع حقوق پژوهشگاه صنعت نفت شده متوقف کنید و دوباره بررسی نمایید