۰

شکست عربستان در جنگ نفت

راهبرد عربستان براي تضعيف دو توليد کننده يعني ايران و آمريکا در طول جنگ نفت، بر روانه کردن سيل لجام گسيخته توليد به بازار بود اما شکست خورد.
نفت غربستان - عصر نفت
نفت غربستان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، پايگاه اينترنتي فارن افرز در گزارشي به قلم نيکولاس بوروز و برندان ميگان تحت عنوان «شکست عربستان سعودي در جنگ نفت» نوشت:‌ 

سفر دوره اي طولاني ملک سلمان پادشاه عربستان سعودي به آسيا که وي اميدوار است از طريق آن موفق به جذب سرمايه گذاري ژاپن و چين در عربستان سعودي شود ، نشانه ديگري از ميزان تلاش و پايبندي رياض به اصلاح اقتصاد و پايان روزهاي طلايي استيلا يرياض بر بازارهاي نفتي جهان به سر به شمار مي آيد. 

پايان روزهاي طلايي 

اين سفر در کنار اجراي يک رشته اصلاحات مالي در داخل کشور و نيز فروش سهام شرکت سعودي آرامکو ،‌ شرکت ملي نفت و شرکت ملي گاز طبيعي عربستان ، جملگي بر اين واقعيت تاکيد دارد که عربستان به لزوم فرار از وابستگي به نفت بخوبي پي برده است -  درکي که در نتيجه سياست هاي شکست خورده سعودي ها از سال 2014 تا 2016 حاصل شد و رياض را وادار به پذيرش اين واقعيت ساخت که روزهاي طلايي استيلاي عربستان سعودي در بازارهاي نفتي جهان به سر آمده است. 

قدرت پنهان ايران

راهبرد عربستان در طول جنگ توليد  ، بر روانه کردن سيل لجام گسيخته توليد به بازار مبتني بود ، به اين اميد که چنين اقدامي موجب تضعيف دو توليد کننده ديگر شود :‌ ايران و آمريکا . 

ايران همواره از يک توانمندي پنهان در خارج کنترل بازار از دست عربستان سعودي برخوردار بوده  است . 
همزمان صنايع نفتي آمريکا نيز به چالش جديدي در برابر عربستان تبديل شد. چرا که آمريکا موفق شد تا سال 2015 ، پس از يک دهه نوآوري هاي فني شامل توسل به آزمايشهاي لرزه نگاري بي سيم و تکنيک هاي جديد حفاري ، گوي سبقت را در توليد جهاني از کف عربستان سعودي بربايد. 

رياض در مواجهه با بيم از دست رفتن سهم خود در بازار ، با هر گونه کاهش توليد نفت مخالفت مي کرد و در عوض تصميم گرفت تا در سال 2016 ميزان توليد خود را به شدت افزايش دهد و در سطح توليد به رکورد جديدي دست پيدا کند. بدين ترتيب روند افزايش عرضه جهاني همچنان ادامه پيدا کرد و قيمتها کاهش يافت. 

رياض با اين کار فکر ميکرد که مي تواند با اتکا به بيش از نيم تريليون دلار ذخاير ارز خارجي خود ، از ورطه سقوط شديد قيمتها نجات پيدا کند و در عوض رقيبان آمريکايي و ايراني آن با چنان فشارهاي مالي سنگيني روبرو خواهند شد که در نهايت به زانو در خواهند آمد.  اين نقطه ،  سرآغاز انحراف عربستان سعودي از راهبرد قبلي بود که بر اساس آن کاهش توليد به منظور تنظيم عرضه و بالا نگهداشتن قيمتها همواره مورد توجه قرار مي گرفت. 

هزينه جنگ در يمن و خزانه خالي

اين جنگ افزايش توليد نفت که عربستان به راه انداخته بود ، براي رياض بسيار گران تمام شد. سقوط بهاي نفت به منابع مالي سعودي ها لطمات زيادي وارد کرد و موجب شد ميزان ذخاير خارجي عربستان بين سالهاي 2014 تا 2016 ،‌از 746 ميليارد دلار به 536 ميليارد دلار کاهش پيدا کند - روندي که در صورت تداوم موجب مي شد خزانه عربستان سعودي در طوال تنها پنج سال به طور کامل خالي شود. 

از سوي ديگر کاهش شديد درآمدهاي نفتي در کنار هزينه هاي جنگ در يمن و اجراي سيستم دست و دل بازانه در پرداخت يارانه ها و پايين نگهداشتن مالياتها ، موجب بروز وضعيتي غير پايدار و متزلزل شد. بنابراين هيچ جاي تعجبي نداشت که عربستان سال گذشته در جنگ نفت اعلام آتش بس کند و با ديگر کشورهاي عضو اوپک بر سر کاهش توليد به توافق برسد. 

مازاد و افزايش توليد سعودي ها در صورتي ارزش داشت که مي توانست موجب لطمه زدن به ايران يا آمريکا شود ، ولي درعوض خود سعوديها قرباني اصلي توطئه چيني خود شدند. با توجه به شدت تحريم هايي که بر ضد ايران اعمال مي شد ، ايران در هر صورت و قطع نظر از اينکه بهاي نفت هر چند دلار بود ، مي توانست از محل امکان هر گونه صادرات نفت سود ببرد. و نيز به رغم هزينه هاي ناشي از کاهش بهاي نفت بر توليد کنندگان نفت شيل در آمريکا ، اين توليد کنندگان نيز موفق شدند به لطف فناوري استخراج پيشرفته خود همچنان مزيت هاي رقابتي خود را در بازار حفظ کنند و به توليد ادامه دهند.

کاهش رشد اقتصادي

رشد اقتصادي اين کشور در حال کاهش و نسبت بدهي هاي آن به توليد اقتصادي درحال افزايش است. به همين دليل هزينه هاي استقراضي عربستان سعودي در حال افزايش است و موسسه هاي اعتبارسنجي اعم از فيچ ، استاندارد اند پورز، و مودي جملگي نرخ اعتباري اين کشور را در سال 2016 کاهش داده اند. عربستان در نتيجه مشکلات مالي خود درصدد اصلاح نظام اقتصادي خود بر آمده است. 

يکي از تدابير غير منتظره فروش پنج درصد از سهام آرامکوست که سال اينده اتفاق خواهد افتاد و احتمالا بزرگترين پيشنهاد فروش سهام در تاريخ خواهد بود. ملک سلمان در سفر دوره اي اخير خود به آسيا درصدد جذب سرمايه گذاران براي خريد اين سهام بر خواهد آمد. اين فروش سهام در هنگ کنگ انجام خواهد شد و با توجه به ارتباطات هنگ کنگ با بازارهاي چين ،‌ اين منطقه مي تواند به پلي ميان آرامکوي سعودي و جيب هاي پر پول سرمايه گذاران چيني تبديل شود.  

اصلاحات مالي در داخل عربستان نيز به همين اندازه غير منتظره بوده است. اين اصلاحات مواردي مانند افزايش ماليات غير مستقيم ، هزينه هاي ويزا براي افراد مقيم خارج و نيز کاهش يارانه ها در بخش توليد آب و برق و کاهش پروژه هاي عمومي در بخشهاي حمل ونقل ، مسکن و مراقبتهاي بهداشتي را  در بر مي گيرد. 

و شايد يکي ديگر از طرحها ،‌برنامه رياض براي تغيير تقويم 354 روزه قمري به سال 365 روزه ميلادي است تا بدين ترتيب دولت امکان پيدا کند تا بدون افزايش حقوق و دستمزد سالانه کارکنان ، يازده روز کاري ديگر به روزهاي کاري آنان اضافه کند.

حتي قبل از سير صعودي بهاي نفت در بازارهاي جهاني ،‌عربستان سعودي به اين نتيجه رسيد که در آينده اي نه چندان دور ،  رياض نياز دارد تا به سازوکار مالي خود نظم بدهد و اقتصاد خود را متنوع سازد. به همين دليل سعوديها به توسعه بخشهاي جديد غير نفتي مانند انرژي هاي تجديد پذير ، و حتي بخش کشاورزي و دامداري  توليد فراورده اي لبني توجه نشان داده اند. البته روند حرکت آنان در اين زمينه تا حدودي کند بوده است ولي پيامدهاي ناگوار جنگ نفتي نشان داده است که  اجراي اصلاحات کند و بي رمق ديگر نمي تواند گزينه اي قابل قبول باشد.



منبع : آریا
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب: 17094
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *