۰
۶

روایت هامانه از دلایل استعفا

سیدکاظم وزیری‌هامانه، قائم‌مقام پیشین وزیر نفت، با انتقاد از انتصاب افراد کم تجربه و بدون سابقه در حوزه منابع انسانی وزارت نفت و برخوردهای صورت گرفته با مشاوران و معاونان باسابقه این وزارتخانه، برای نخستین بار دلایل استعفای خود را اعلام کرد.
وزیری‌هامانه و زنگنه - عصر نفت
وزیری‌هامانه و زنگنه - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، وزیری‌هامانه در ابتدا با اشاره به اینکه «منابع انسانی صنعت نفت در دولت دهم و اوایل دولت یازدهم، به واقع با وضعیت بحرانی مواجه بود که تداوم آن، خسارات جبران ناپذیری را می توانست در پی داشته باشد»، عنوان کرد: برهمین اساس و بنابر تصمیم آقای مهندس زنگنه که هدایت وزارت نفت را در دولت یازدهم برعهده گرفته بود، اختیارات وسیعی در ۱۷ بند به من ابلاغ شد و بسیاری از آنها نیز اتفاقا پیرامون منابع انسانی بود.

وی یادآور شد: مطابق با وظایفی و اختیاراتی که به من تفویض شده بود، آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات نفت را تنظیم کردیم که منشأ آثار بسیار مثبتی برای ساماندهی وضعیت کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت شد. بعد از گذشت یک سال و ایجاد شرایط ثبات نسبی در صنعت نفت و به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای که موجی از رضایتمندی مردم و ازجمله کارکنان نفت را به دلیل رفع تحریم ها و بسیاری از موانع توسعه صنعت نفت در بر داشت، بسیاری از اختیارات تفویض شده به من نیز کاهش یافت.

قائم‌مقام پیشین وزیر نفت با بیان اینکه «صدور بخشنامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها نیز به این روند دامن زد»، تصریح کرد: به علاوه بنده در اوایل و پیش از ایجاد شرایط ثبات نسبی در دو سال اول حضور دوباره مهندس زنگنه در وزارت نفت، در تمامی مسائل مورد مشورت قرار می گرفتم که به تدریج و با تثبیت روند فعالیت ها و وضعیت صنعت نفت، این رویه تغییر یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که «این روند چگونه بود و تا کجا ادامه یافت؟»، گفت: با صدور بخشنامه های متعدد از سوی وزیر نفت، از اختیاراتی که در اوایل دولت و به صورت رسمی به من ابلاغ شده بود، به تدریج کاسته می‌شد. کاهش اختیارات تا آنجا ادامه یافت که به‌تدریج احساس می کردم جایگاه قائم مقام وزیر حالتی نمادین یافته و دیگر اثربخشی لازم را ندارد. ازسوی دیگر، من گره‌گشای مشکلات کارکنان بودم و روزانه ۱۰تا ۲۰ ملاقات با کارکنان و مدیران داشتم. بعضی افراد و مسئولان هم مشکلاتی داشتند که به راحتی با من در میان می‌گذاشتند. تقریبا روزانه ۱۰ تا ۱۲ ساعت کار مفید انجام می‌دادم.

هامانه افزود: بعد از اینکه به دلیل کاهش اختیارات، نمی‌توانستم آنچنان که در ابتدا شروع کرده بودم برای رفع موانع اداری و پرسنلی و اجرایی مفید باشم، در آخرین روز از آذرماه سال جاری از صنعت نفت خداحافظی و استعفا کردم.

تفاوت برکناری در دولت نهم با استعفا در دولت یازدهم

وی که در دولت نهم مسوولیت وزارت نفت را برعهده داشت، در پاسخ به اینکه «آیا قبول دارید که این استعفا، تداعی کننده شرایط برکناری شما از وزارت در دولت نهم بود؟»، اظهار داشت: این یک واقعیت است که به دلیل وضعیت خاص دولت دهم، صنعت نفت و منابع انسانی آن دچار خسارات جبران ناپذیری شده که آثار آن تاکنون نیز ادامه دارد. مقایسه شرایط آن زمان با وضعیت اخیر، از جنبه هایی مشابه و از بعضی جوانب نیز متفاوت است.

وزیر اسبق نفت ایران توضیح داد: به این موضوع در گذشته نیز اشاره داشتم که دلیل اصلی برکناری من از وزارت نفت توسط رییس دولت نهم، مقاومت در برابر ورود اشخاص ناآشنا به وزارت نفت، ازجمله صدور حکم قائم مقامی برای مرحوم کردان و برکناری برخی معاونانم ازجمله مهندس نعمت‏زاده، مهندس ترکان و دکتر معظمی در آن زمان بود که به‌هیچ‌عنوان و حتی به قیمت برکناری از وزارت، زیربار این موضوع نرفتم. این در حالی است که پذیرش حضور مجددم در وزارت نفت و همراهی بنده با مهندس زنگنه در دولت یازدهم، بنابر درخواست و اصرار بیش از حدّ ایشان صورت گرفت.

وی تصریح کرد: تفویض اختیارات ۱۷گانه نیز بدون مشورت با بنده و براساس دیدگاه های شخص وزیر انجام شد و سرانجام کاهش اختیارات و در نتیجه آن، کاهش اثربخشی پست قائم مقامی وزیر، اصلی ترین دلیل کناره گیری خودخواسته ام از وزارت نفت در آخرین روزهای آذرماه سال جاری بود. البته بنده از ابتدا هم با تعویض اختیار و حتّی حکم قائم‌مقامی مخالف بودم و می‌دانستم که این بار به سرمنزل مقصود  نمی‌رسد.

هامانه تاکید کرد: ورود و تداوم فعالیت هایم در صنعت نفت، مطابق با باورها و آموزه هایی است که در ۴۸سال دوران خدمتم ایجاد شده و هیچ گاه اقدام برخلاف اعتقاداتم انجام نداده ام، حتی به قیمت برکناری از وزارت توسط رئیس جمهور و استعفا از قائم  مقامی به دلیل کاهش اثربخشی برای انجام مؤثر اموری که با معیشت و آینده کارکنان درهم تنیده است.

خدمت به کشور برایم افتخار است

وی در پاسخ به این پرسش که «اگر دوباره از شما درخواست همکاری شود، آیا به صنعت نفت برمی‌گردید؟»، گفت: «من زاده نفت و عاشق صنعت نفت هستم. هر زمانی از من دعوت به همکاری در هر رده ای شود، به شرط اینکه حالت سمبلیک و تعارف نداشته باشد، قطعا و حتما تجربیات خود را در طبق اخلاص خواهم گذاشت. کشور ما حداقل تا ۵۰ سال دیگر به صنعت نفت نیاز دارد و خدمت به جایی که کشور به آن نیاز دارد برای من افتخار است. البته به هیچ‌وجه علاقه‌ای به حضور غیر مؤثر نداشتم و نخواهم داشت».

معظمی و جوادی صلاح را در جدایی دیدند

هامانه درباره دلایل استعفای سایر معاونان وزارت نفت از جمله منصور معظمی (معاون سابق معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری) و رکن‌الدین جوادی (مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران) نیز گفت: اختلاف سلیقه در روش‌ها و اجرا، باعث نمایان شدن اختلاف نظر در معاونت‌ها و مدیریت‌ها می‌شود. این افراد و بیشتر معاونان و مدیران صنعت نفت، به دلیل اینکه دارای صلاحیت احراز مشاغل مربوطه هستند، درصورتی که امکان تغییر روش ها و نزدیکی سلیقه‌ها موجود نباشد، صلاح را در جدایی از پست ها می بینند که البته چنین اتفاقی بارها رخ داده است.

چرا باید چنین انتصاب‌هایی انجام شود؟

وی همچنین با اشاره به رخدادهایی چون برکناری گروه ۱۴ نفره مشاوران زنگنه با حکم مدیرکل حوزه وزارتی، انتصاب فردی کم تجربه، غیرمرتبط و با سابقه نامتناسب در سمت «مشاور وزیر نفت در امور منابع انسانی و اجتماعی» همزمان با تداوم فعالیت های سلحشور از دولت گذشته در معاونت توسعه سرمایه انسانی وزارت نفت گفت: از فلسفه این انتصاب‌ها خبری ندارم، اما این سوال مطرح است که باتوجه به اینکه وزارتخانه هم معاون منابع انسانی دارد و هم مشاور اجتماعی، چرا باید چنین انتصاب‌هایی، آن هم با انتخاب افرادی که بی ارتباط با چنین جایگاهی هستند انجام شود؟ واقعا افراد منصوب چه ویژگی برتر و تجربه ویژه ای بالاتر از دو  فرد حاضر در صنعت نفت دارند که باید به عنوان مشاور وزیر، بالای سر آنها قرار گیرند؟


منبع : انرژی امروز
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 16951
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


لیموچی(هخامنشی)
Iran, Islamic Republic of
بهرام که عمر گور میگرفت دیدی که گور چگونه بهرام بگرفت
آقای ماهانه در بر کناری مهندس خادمی از حفاری شمال همکاری های تاکتیکی و غیر حرفه ای انجام داد که خودش هم در این بازی ......
م
Iran, Islamic Republic of
ایشان را در حرم شریف امام هشتم دیدم و به او گفتم در ان دنیا باید پاسخگوی کوتاهی خود در قبال ظلم وارده به دانشگاه نفتی ها باشید....
افضلی
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای هامانه وزیری یادتان هست الان اینطور مظلومانه صحبت میکنید به سادگی زیر نامه ما کارکنان شرکت های واگذار شده که از دفتر رهبری با کلی پیگیری و تلاش به دست شما برای رسیدگی و نظردهی و تصمیم گیری رسیده بود مرقوم کردید: چون مرتبط با نفت نیستند کاری نمی توانیم برایشان انجام بدهیم .
Iran, Islamic Republic of
موسم انتخابات شد و هامانه نقش اپوزيسيون بخود گرفته!!!آقاي هامانه مي شود از عملكرد خود بگوييد؟ماده كه با همت دولت قبل در مجلس مصوب شد و عمده فعاليت ها براي لايحه اجرايي آن از دولت قبل شروع شد.
يادتان رفته كه سهام دولت در پالايشگاه ستاره خليج را با قيمت دفتري به رفقاي خود در تامين اجتماعي و... فروختيد و سهم دولتي را از 47 درصد به 17.2 درصد رسانديد.روي كار آمدن زنگنه و نابودي ساختار وزارتخانه و علي الخصوص شركت ملي نفت در دوره شما اتفاق افتاد سه سال از 4 سال دولت را در اين سيستم كار كرديد حالا زنگنه و ختلان اخه شدند.بابا رابين هود بازي هم حدي دارد.منابع انساني در آن دولت بد و ايكبري و گروهبان ها عضو هيات مديره شركت ملي نفت بود ولي حالا با وجود زنگنه و لشكر ژنرال هاي همچون شما به رده دوم سوم شركت ملي نفت بدل شده،اصلاً كسي براي منابع انساني تره خورد نمي كند چون اساساً زنگنه اعتقادي به منابع انساني ندارد.
سه سال شراكت در نابودي نفت و علي الخصوص منابع انساني براي كارنامه مشعشع شما كافيست.
Iran, Islamic Republic of
مطمئنی دلیل اصلی استعفاکاهش حقوق 32 میلیون تومانی نبوده؟
Iran, Islamic Republic of
احسنت