۰
۷
سخنان جالب مدیرعامل POGC

شفاف سازی به سبک مشکین فام

محمد مشکین فام - عصر نفت
محمد مشکین فام - عصر نفت
ميزنفت/ درحالی که وزیرنفت و البته برخی مدیران وی٬ شرکت های ایرانی را ناتوان عنوان می کنند و مصداق آنرا وضعیت پروژه های پارس جنوبی قلمداد می کنند محمد مشکین فام٬ مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره نقش تحریم ها در پیشرفت پروژه ها به شانا گفته است: ، مطمئن هستم اگر شرایط عادی بود با همان رویه‌ها می‌توانستیم پروژه‌ها را اجرا کنیم؛ البته با کمی تاخیر. اما نه با تاخیرهایی که تا امروز روبرو بودیم، به هر حال پروژه‌های ما تحت تاثیر شرایط بین المللی قرار گرفت.

اینکه مشکین فام برخلاف سایر مدیران صنعت نفت به بخشی از حقایق اشاره کرده است در نوع خود جالب است ولی برای حمایت از وزارت نفت نیز گفته است اگر طی 3 سال گذشته فعالیت های وزارت نفت نبود همین فازها نیز افتتاح نمی شد.
 
در بخش هایی از این گفت و گو می خوانیم:

*طولانی بودن اجرای پروژه‌ها کاملا شفاف است. خودتان می‌دانید که پیش از سال ١٣٩٢ صنعت نفت ایران با تحریم‎های بین المللی روبرو بود. برای انتقال پول و انتقال کالاها با مشکل روبرو بودیم. سازندگان کالاها مستقیم با ما در ارتباط نبودند، این موضوع، ما و پیمانکاران را با چالش جدی روبرو کرده بود. زمانی که قرارداد توسعه فازها امضا شد ما در شرایط عادی بودیم، اما پس از سال ١٣٨٩ ناگهان با محدودیت‌ها و تحریم‎های شدیدی روبرو شدیم و روند اجرای کار از حالت طبیعی خارج شد.
 
*بازگرداندن پروژه‌های کلان روی ریل و به شرایط عادی بسیار دشوار است، برای نمونه ما برنامه ریزی کرده بودیم که کاری را در روزی به خصوص انجام دهیم اما به دلیل تحریم و نیامدن کالا و مشکل انتقال پول، موفق به تحقق آن نمی شدیم، مشخص است که کارها عقب می‌افتد.
 
* زمانی که درگیر اجرای یک مگاپروژه هستید و همزمان  با تحریم بین المللی روبرو می‌شوید با انواع مشکلات کوچک و بزرگ باید دست و پنجه نرم کنید. ما پیش نیازهای اجرای پروژه را نداشتیم؛ طبیعی است که سرعت کار خیلی کم می‌شد، اگر مدیریت پویایی هم نداشته باشید بدون شک پروژه با چالش روبرو می شود.
 
*از طرفی مواد اولیه و کالاها در اجرای پروژه حرف نخست را می زند، وقتی که تجهیزات به پروژه نرسد، نمی توانیم پروژه‌ها را پیش ببریم، وقتی که تجهیزی نصب نشود کارها سلسله وار عقب می افتد.
 
*در همین مدتی که دائم به ما می‌گفتند سرعت روند اجرای فعالیت‎ها کند است، نفت و ‎گاز پارس یا باید چشمهایش را روی شرایط تحریم می بست و هر کالایی که با استانداردهای جهانی هم مطابقت نداشت می خرید و در پروژه نصب می کرد یا این‌که کالاهای «باکیفیت» را از مسیرهای طولانی‌تری تامین می‌کرد؛ هر چند که این روش تاخیرهایی را هم در زمانبندی اجرای پروژه‌ها ایجاد کند.
 
*شاید بارها شنیده باشید که تحریم‌ها مشکلات فراوانی در سفارش گذاری کالاها ایجاد کرد؛ به نحوی که گاهی اوقات کالاهایی که خریداری شده بودند در لحظه آخر به دلیل تحریم‌ها وارد آب‌های ایران نمی‌شدند، ما هم باید دوباره سفارش گذاری می‌کردیم؛ همه این‌ها، مراحلی طولانی داشت که روی روند اجرای پروژه‌ها تاثیر می گذاشتند.
 
*در این شرایط، تاحدودی تاخیر پیمانکاران ما طبیعی بود. خوشبختانه با وجود همه سختی‎هایی که تحریم‌ها برای ما ایجاد کرد، توانستیم پروژه‌های گازی پارس جنوبی را وارد مدار کنیم و اجازه ندهیم کشور با مشکل کمبود گاز روبرو شود.
 
* توتال مشاور نیست، بلکه یک شرکت پیمانکاری است و من نمی دانم رسانه‌ها از کجا به این نتیجه رسیدند که توتال در خصوص مشاوره مخزن پارس جنوبی به ما مشاوره می دهد.
 
*دولت یازدهم در مجموع ١٢ میلیارد دلار به پارس جنوبی تزریق کرده است. سال ٩٢، چهار میلیارد و ٣٦٠ میلیون دلار، سال ٩٣ هم چهار میلیارد و ٢٨٥ میلیون دلار و در سال ٩٤، سه میلیارد دلار و ٣٥٥ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است.
 
*در مجموع باید حدود ٩٠ میلیارد دلار برای پارس جنوبی در بخش های سرمایه ای، غیرسرمایه ای، عملیات دوران راه‌اندازی و هزینه‌های تبعی (شامل بهره بانکی، حق الزحمه و سود اوراق) سرمایه گذاری شود که تاکنون حدود ٦٨ میلیارد دلار از این میزان هزینه شده و مابقی برای تکمیل طرح‌های در حال اجرا از جمله فازهای باقیمانده در این میدان مورد نیاز خواهد بود.
 
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 15687
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ژنرال POGC
عجب ! فرمودید توتال مشاور نیست ! و پیمانکار است . میشه بفرمایید طرح توسعه آن فازها توسط چه شرکتی اجرا شده بود ؟ میشه بفرمایید نحوه تکمیل چاههای فازهای قبلی توسط کدام شرکت بود ؟ همه میدانند که توتال یک شرکت چند ملیتی بالادستی است . متن قراردادها هم میتواند به این صورت باشد که تهیه برنامه حفاری و تکمیل چاه باشد . متاسفانه این نشان از ضعف و ناآگاهی شما می رساند که موضوع مشاوره را جدا کرده اید از مفهوم پیمانکاری . پیمانکار میتواند بالادستی باشد میتواند پایین دستی باشد . البته شما که کلا" توی مهندسی و ساختمان بودی هنوز مونده تا اطلاعاتت در مورد چاه تکمیل بشود ! ضمنا" پیمانکار های GC می توانند کار را به دست چند شرکت زیر دست بسپارند که هم دلالی کنند و هم طرح جامع را آنها تهیه کنند . به مشاوران خود بگویید اطلاعات دقیقتر بدهند به شما آقای کارمند قدیمی POGC
موضوع فقط تاخیر کالاها نبود . سوء مدیریت داخل شرکت هم بود . ضعف بدنه کارشناسی شرکت ، بخصوص در حوزه UPStream خسارتهایی را به بار آورد که حالا حالاها مونده تا جبران بشه . سالهای سال است که معلوم نیست ناظر شرکت در قسمت چاهها ، مهندسی است یا فازها ؟ این خرابکاریهای چاهها در فازهای جدید گردن کی است ؟ همین الان جرات دارید شرکت تاسیسات دریای رو جریمه کنید ؟ پیمانکار اصلی چند تا فاز بوده . همه رو میخواهید بندازید گردن تحریم و تاخیر کالاها ؟!!! چرا آدرس غلط می دهید
من هم جای ایشان باشم کلی تعریف می کنم از این وزیر . آقای مهندس لطفا" با عدد و رقم صحبت کن پروژه ها چند درصد در این دولت پیشرفت داشته و چقدر در دولت قبلی . اینطوری کلی گویی را همه بلدن .
اژدری
Romania
سلام علیکم...آقایون سوء مدیریتشان را به گردن تحریمها می اندازند..!جای بسی تعجب است که اینهمه مجری ضعیف در فازها وجود دارد وهیچکدامشان هم با همه عقب ماندگی هایشان تعویض نمی شوند...در نفت وگاز پارس فقط مدیرعامل عوض می شود..
Iran, Islamic Republic of
مجریان نالایق وبی ادب وبی تجربه که فقط به فکر خودشان هستن پروژه کیلو چنده
Iran, Islamic Republic of
پروژه های پار س جنوبی در زمان اقای دکتر سوری سرعت بسیار بالایی داشتند حدود ده درصد بطوریکه شرکتها بین المللی دچار ترس واضطراب شده بودند وبا توطئه این مدیر بسیار مهم را خانه نشین کردند تنها راه نجات نفت بازگشت اقای دکتر سوری بعنوان وزیر نفت یا حداقل مدیر عامل شرکت نفت یا حداقل مجری فاز14
کارمند نفت گاز
Iran, Islamic Republic of
ناآگاه تر از این مدیرعامل به نظرم در سطح هیچ شرکتی نباشد هزار رحمت به ..... قبلی این که ادم هایی را دارد میاورد گه از هیچ چیزی در نفت مطلع نیستند . خداکند زودتر برود تا شرکت از هم نپاشیده است