۰
رویترز با انتشار عکسی گزارش داد:

ترافیک نفتکش ها در پایانه بصره

صف شلوغ تانکرهای غول پیکر در نزدیکی پایانه نفتی بصره به ایجاد تاخیر در زمان بارگیری این نفتکش ها منجر شده است. رویترز با انتشار یک عکس ماهواره ای بهت آور در روزهای نخست ماه آوریل سال جاری، صف طولانی بیش از 30 نفتکش غول پیکر (VLCC) را در آب های شمال غرب خلیج پارس به تصویر کشیده است.
ترافیک نفتکش ها در پایانه بصره عراق- عصر نفت
ترافیک نفتکش ها در پایانه بصره عراق- عصر نفت
به گزارش ميزنفت ٬گفته می شود هزینه روزانه تاخیر در بارگیری این شناورها حدود 75 هزار دلار بوده و به دلیل محدودیت ظرفیت بارگیری، تعدادی از این نفتکش ها باید برای پهلوگیری در کنار گوی های شناور صدور نفت خام چند هفته در انتظار بمانند.

کارشناسان معتقدند شرایط کنونی به دلیل رشد چشمگیر تولید نفت عراق پدید آمده است. و با وجود تلاش دولت عراق برای سرعت بخشیدن به بارگیری نفتکش ها، همچنان ما شاهد ایجاد صف طولانی نفتکش ها هستیم. در ماه مارس سال جاری، عراق به عنوان دومین تولیدکننده و صادرکننده بزرگ اوپک روزانه به صورت میانگین 3 میلیون و 260 هزار بشکه نفت خام از پایانه های جنوبی خود صادر کرده است. فراموش نکنید که این عدد در سال 2010 میلادی 2 میلیون و 500 هزار بشکه بوده است.

کارشناسان از افزایش صف نفتکش های در انتظار بارگیری از پایانه بصره در ماه های آینده خبر می دهند. ازسوی دیگر، کمبود ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در خاک چین از دیگر عوامل تاثیرگذار در بالا رفتن نزخ اجاره نفتکش ها در قاره پهناور آسیا به شمار می رود.

اطلاعات منتشر شده مراجع دریانوردی و کشتیرانی نشان می دهد که در سال های اخیر نرخ اجاره روزانه هر نفتکش VLCC از 37250 دلار به 74700 دلار افزایش یافته است.

رویترز اعلام کرده که 27 شناور غول پیکر در صف انتظار در آب های سرزمینی عراق از مجموع 43 میلیون بشکه ذخیره سازی نفت برخوردار بوده و زمان انتظار کنونی بارگیری آنها در پایانه بصره 18 تا 19 روز است. این زمان در سال های گذشته بین 5 تا 10 روز بوده است.

منطقه جنوب عراق به دلیل دور بودن از ناآرامی های داخلی، از امنیت کم و بیش مناسبی برخوردار است، هرچند به دلیل ظهور گروه های شبه نظامی، شرکت های فعال در اکتشاف و تولید در نیمه جنوبی عراق از افزایش نگرانی ها در مورد امنیت کارکنان و تاسیسات خود خبر می دهند.
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب: 12784
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *