۰
گزارش نیوزویک از بابک زنجانی

مرده متحرک ميلياردر

مرده متحرک ميلياردر
به گزارش ميزنفت ، هفته نامه نیوزویک نوشت بابک زنجانی از مهمترین فرد در شکست تحریم های ایران به یک مرده متحرک میلیاردر تبدیل شده است. در دو سال گذشته که بابک زنجانی در زندان اوین تهران به سر می برد، جهان ظاهرا این میلیاردر ایرانی را فراموش کرده بود. اما در ششم مارس، زمانی که دادگاه او را به مرگ محکوم کرد، وی بار دیگر در صدر اخبار قرار گرفت.

داستان زنجانی این است، مردی که ناگهان پیدا شد و با ثروت بی حد و حسابی که اندوخت، در بزرگترین پولشویی تاریخ ایران، خدمات غیرقانونی به دولت این کشور ارائه داد.

زنجانی راه حلی برای یکی از بزرگترین مشکلات ایران داشت. وی سال ها به دولت این کشور کمک کرد تا تحریم های بین المللی ضد برنامه هسته ای خود را دور بزند و نفت این کشور را در بازار جهانی به فروش برساند. زمانی که غرب وی را تحریم کرد، فعالیت های مخاطره آمیز او نیز به سرعت به پایان رسید. پس از تغییر دولت در ایران، زنجانی دستگیر و به نگه داشتن 2.7 میلیارد دلار پول دولت متهم شد. در اوایل مارس وی مفسد فی الارض شناخته و به مرگ محکوم شد.

امانوئل اوتولنگی، عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها گفت: «از یک جهت، این مرد تحریم ها را شکست و به ایران در اوضاع بسیار سخت اقتصادی کمک کرد. کاری که او انجام داد عالی بود. او این کار را از هر کس دیگری بهتر و سریعتر انجام داد.»

زنجانی از نظر برخی از ایرانی ها سمبل رفیق بازی و فسادی است که در  ایران نفوذ کرده است. وی ثروتی را در کشوری به نمایش گذاشت که امساک در آن یک فضیلت است. زمانی که هموطنان او زیر بار تحریم های بین المللی بودند، زنجانی ساعت رولکس و خودروهای لوکس خود را به رخ می کشید و عکس هایی از داخل هواپیمای خصوصی خود می گرفت.

وی که در انقلاب 1979 و جنگ با عراق در دهه هشتاد جوان تر از آن بود که خود را نشان بدهد، از تنها راه موجود برای رسیدن به شهرت و ثروت استفاده کرد و  در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد سلطه خود را بر اقتصاد کشور تشدید کرده بود. برخی زنجانی را یک قهرمان می دانستند. زیرا وی بخشی از ثروت خود برای وام دادن به فیلمسازان و سرمایه گذاری در یک باشگاه فوتبال صرف کرد.

 همه چیز در اواخر سال 2012 با تحریم وی در اتحادیه اروپا، به تدریج آشکار شد. در آوریل 2013 آمریکا نیز وی را تحریم کرد. او که دیگر نمی توانست پول جابجا کند نتوانست پول نفتی را که فروخته بود به دولت بپردازد. زمانی که تغییرات سیاسی در ایران ایجاد شد، خوش شانسی وی نیز سرانجام به پایان رسید.

در اوت 2013، حسن روحانی با وعده مبارزه با فساد، آرا اصلاح طلبان را به دست آورد و رئیس جمهور ایران شد. سه ماه پس از آن، زنجانی دستگیر و به دزدیدن بیش از دو میلیارد یورو متهم شد.

محکومیت زنجانی نیز بخشی از جنگ دائمی قدرت در عرصه سیاسی ایران را نشان می دهد. وی دستکم در نظر مردم، در تلاش های دولت کنونی ایران برای شکستن رفیق بازی دوران احمدی نژاد، قربانی شد. با این حال، روحانی احتمالا قصد ندارد زنجانی را اعدام کند. اما قوه قضائیه از دستور رئیس جمهور اطاعت نمی کند.

 اعدام زنجانی موجب باز پس گرفتن پول دولت ایران نخواهد شد. اما ممکن است پایانی نمادین برای این دوران باشد. تحریم هایی که زنجانی را ثروتمند کرد اکنون لغو شده است. همان روزی که زنجانی حکم خود را دریافت کرد، اولین نفتکش ایران پس از تحریم ها به اروپا رسید.
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 12508
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *