۰

نامه ایران درباره خط لوله صلح

در حالی که پروژه خط لوله صلح بین ایران و پاکستان با گذشت بیش از یک دهه به نتیجه نرسیده مسئولان ایرانی برای اجرای این پروژه به مسئولان پاکستانی نامه نوشتند، قرار است هیأتی از این کشور به زودی به تهران بیاید.
خط لوله انتقال گاز - عصر نفت
خط لوله انتقال گاز - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اعلام کرد که قرار است هیأتی عالی در دیدار با ایران درباره اجرای پروژه خط لوله صلح تصمیم بگیرند.

قرار بود این دیدار 6 فوریه (3 روز پیش) انجام شود که به گفته مسئولان پاکستانی سفر وزیر نفت پاکستان به قطر باعث شد این دیدار برای روزهای بعد موکول شود.

رسانه‌های محلی اعلام کردند بعد از دریافت نامه از ایران که تأکید شده بود پاکستان برای اجرای این پروژه بزرگ هر چه زودتر اقدام کند، قرار شده هیأت پاکستانی به ایران سفر کند.

مسئولان پاکستانی مدعی شدند که تأخیر در اجرای این پروژه به دلیل تحریم‌های ایران بوده است. همچنین گفته‌اند که نخستین پروژه 80 کیلومتری در منطقه گاوادار به زودی آغاز خواهد شد.

وزیر نفت و منابع طبیعی گفته است که پاکستان اجرای پروژه را به شرکت‌های چینی محول کرده است و این شرکت 85 درصد هزینه و سرمایه‌گذاری را متقبل کرده است.

همچنین وی گفته است که پاکستان با بحران انرژی مواجه است و دولت فعلی تلاش می‌کند تا با متنوع کردن پروژه‌های انرژی این کمبود را در کشور برطرف کند.

بر اساس این گزارش پیش از این پروژه موسوم به TAPI بین ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند نیز آغاز شده است.

ایران و پاکستان درسال 1995 میلادی توافق نامه‌ای را در مورد احداث یک خط لوله گاز امضا کردند. تا کنون ایران 900 کیلومتر از خط لوله آی پی را در خاک خود احداث کرده و منتظر احداث 700 کیلومتر باقی مانده از این خط لوله در خاک پاکستان است.

پاکستان باید تا دسامبر 2014 میلادی خط لوله را در خاک خود احداث می‌کرد اما به دلیل تهدیدهای آمریکا کار احداث خط لوله را تاکنون آغاز نکرده است.

طبق قرارداد اولیه بین دو کشور در مورد صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان،اگر تا پایان دسامبر این قرار داد عملیاتی نمی‌شد، پاکستان باید 3 درصد از ارزش صادرات گاز را به عنوان جریمه به ایران پرداخت می‌کرد.




منبع: فارس
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 11960
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *