۰
IPC و انفعال مناطق نفتخیز

بخاطر شکرالله زاده؟

به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت نفت قراردادهای IPC موجب عقد صدها قرارداد مشابه قرارداد کرسنت می شود، اما با این شرایط کارشناسان و ژنرال‌های مناطق نفت خیز جنوب روزه سکوت گرفته‌اند.
حسن شکرالله زاده بهبهانی ٬ سمت راست - عصر نفت
حسن شکرالله زاده بهبهانی ٬ سمت راست - عصر نفت
به گزارش ميزنفت به نقل از فارس٬ فارس نزدیک به سه ماه است که از تصویب کلیات قراردادهای جدید صنعت نفت در هیئت دولت می گذرد. قرار است به زودی این کلیات در هیئت تطبیق قوانین مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تصویب در این هیئت، اجرایی خواهد شد.

بررسی قراردادهای جدید صنعت نفت موسوم به IPC توسط کارشناسان و متخصصین صنعت نفت مانند دکتر مسعود درخشان، دکتر اصغر ابراهیمی اصل و تنی چند از دیگر کارشناسان حاکی از آن است که این قراردادها با قوانین بالادستی صنعت نفت از جمله برخی از اصول قانون اساسی مانند اصل 44 و 45 و هچنین با ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری مانند ابلاغیه اقتصاد مقاومتی در تناقض است.

نکته جالب توجه در این است که به دلایل واهی متن اصلی قراردادهای جدید صنعت نفت توسط مسئولان وزارت نفت محرمانه اعلام شده است و ظاهرا کسی از کارشناسان و متخصصان صنعت نفت نتوانسته است به متن اصلی دسترسی پیدا کند و آنچه تاکنون به عنوان قرارداد در میان قشر کارشناس جامعه وجود دارد در واقع همان کلیاتی است که در هیئت دولت تصویب شده است ولی با این حال همین کلیات نیز خالی از ایراد نیست و این موضوع موجب شده است نگرانی‌ها در خصوص متن محرمانه و اصلی قراردادهای IPC افزایش یابد.

به همین دلیل امید است که مسئولان تدوین کننده قرارداد، مهر محرمانه را از قراردادهای IPC که لزومی بر محرمانه بودنش وجود ندارد و تعهدی را ایجاد نکرده است برداشته و اجازه دهند این متن در اختیار بدنه کارشناسان و متخصصان صنعت نفت قرار گیرد و اجازه دهند تا کارشناسان و صاحبنظران نظرات خود را نسبت به متن اصلی این قرارداد اعلام کنند.

در این بین نکته جالب توجه این است که طی مدت سه ماهه که از تصویب کلیات این قرارداد در هیئت دولت می گذرد، سکوتی بین کارشناسان و متخصصان مناطق نفتخیز جنوب حاکم است که علتش مشخص نیست.

شاید یکی از دلایل این سکوت حضور چهره سرشناس این افراد یعنی حسن شکراله زاده در کارگروه تدوین قراردادهای نفتی است.

باید تصریح کرد زمانی متخصصین و کارشناسان این مناطق که به جرات می توان گفت از متخصصان عرصه نفت و گاز هستند و خبرگان و افراد برجسته‌ای درمیانشان نیز وجود دارد انتقادات و بیانیه ها و گزارش های مختلفی مبنی بر ایرادات قراردادهای بیع متقابل مطرح کردند.

اما مشخص نیست اکنون چرا این افراد با اینکه می دانند قراردادهای IPC پر ایراد و پر از اشکالات اساسی است و زیانش برای کشور بیشتر از قرارداد بیع متقابل است نسبت به این قرارداد سکوت کرده و چیزی نمی گویند.

این کارشناسان همان کسانی هستند که علیه قراردادکرسنت بیانیه بلند بالا و انتقادآمیزی که صد البته در آن انتقادات به حقی مطرح شده بود نگارش و منتشر کردند.

اما با شرایطی که قراردادهای جدید صنعت نفت دارد و بیم آن می رود که از کنار آن صدها قرارداد کرسنت منعقد شود، اما کارشناس برجسته نفت خیز جنوب سکوت سنگین اختیار کرده و از آن صحبت نمی‌کنند.
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 11452
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *