۰
سه گانه هایی که فقط ضربه می زنند

چرا کسری بودجه؟

کسری بودجه شدید عربستان سعودی در سال مالی 2016 یکی از موضوعات مورد توجه رسانه های جهان است . بنا بر گزارشهای منتشره عربستان که بزرگترین صادر کننده نفت در دنیاست با کسری بودجه 98 میلیارد دلاری در بودجه سال اینده روبروست که این میزان ، 15 درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد
دلار - عصر نفت
دلار - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ،  ریاض برای جبران این کسری ، ناچار شده است طی اقدامی غیرمنتظره قیمت فرآورده‌های نفتی را 80 درصد و قیمت آب و برق را نیز 70 درصد افزایش دهد. این رسانه ها در بررسی علت کسری بودجه بالای عربستان چند دلیل عمده را عنوان می کنند:

* بیش از 90 درصد بودجه عربستان به درامد های نفتی وابسته است. بهای نفت خام در بازار جهانی افت شدیدی یافت و به کمتر از 50 تا 60 درصد بهای آن در سال های اخیر رسید. بنابراین کاهش بهای نفت بر بودجه کشورهای مانند عربستان تاثیر منفی زیادی می گذارد. طبعا با کاهش بهای نفت منابع تامین بودجه نیز کاهش می یابد و باعث کسری بودجه می شود.

* با وجود انکه کارشناسان، سیاستهای نفتی عربستان را عامل کاهش بهای جهانی نفت می دانند و هدف ریاض از این سیاستها را نیز اعمال فشار بر کشور هایی مانند روسیه و ایران تحلیل می کنند اما دلایل دیگری در این زمینه وجود دارد: این سیاستی که عربستان در اوپک پیش برده قطعا می دانست که به کاهش درامد های خودش هم منجر خواهد شد اما علت اصلی اش رقابت با بازار نفت شل در امریکاست و اینکه همچنان برای غرب بصرفه باشد که از خاور میانه نفت بخرد و وارد کنند تا اینکه خودشان نفت شل را تولید بکنند.

* علاوه بر کاهش درامد های نفتی ، افزایش هزینه های نظامی ریاض بخاطر دخالت در امور داخلی کشور های منطقه بخصوص تجاوز نظامی به یمن هم دیگر عامل افزایش هزیه ها و کسری بودجه عربستان است.

* عربستان در جنگ های سوریه ،یمن و عراق و دیگر مناطق جهان هزینه های گزافی می کند و این عامل نیز نقش مهمی در کسری بودجه دارد. عربستان هزینه های گزافی را برای خرید سلاح و مهمات اختصاص داده است. اطلاعاتی در دست است که نشان می دهد زرادخانه های تسلیحاتی و انبارهای سلاح و مهمات این کشور ته کشیده و این کشور همه انبار تسلیحاتی فرانسه را به سه برابر قیمت واقعی خریداری کرده است.

* دلیل سومی که برای کسری بودجه عربستان برشمرده می شود فساد گسترده مالی و سوء مدیریت آل سعود است : مشکل این است که فساد اکثر بودجه و درآمدهای سعودی را می بلعد. این فساد مشخصا در سال های اخیر بسیار افزایش یافته و مانند سرطان غیر قابل درمان شده است.
 
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۴۵
کد مطلب: 11354
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *