۰

رقابت برسریک میدان مشترک نفتی

توسعه میدان نفتی چنگوله که از میادین مهم و دست نخورده غرب ایران به شمار می رود و با کشور عراق مشترک است، مورد استقبال شرکت های خارجی مواجه شده و تاکنون سه شرکت بزرگ روسی و یک شرکت کروات درخواست مشارکت در توسعه میدان نفتی چنگوله را ارائه داده اند.
میدان نفتی چنگوله - عصر نفت
میدان نفتی چنگوله - عصر نفت
 به گزارش ميزنفت ، میدان نفتی چنگوله که با میدان نفتی بدره در عراق مشترک است، در نزدیکی میدان نفتی آذر در بلوک نفتی اناران قرار دارد.

علی عباسی لرکی در خصوص آخرین وضعیت توسعه آن اظهار داشت : اکنون تعدادی از شرکتهای روسی و یک شرکت کروات درخواست مشارکت در توسعه میدان نفتی چنگوله را ارائه داده اند و اینک پیشنهادهای ارائه شده در حال بررسی است و با این حال حضور هیچ یک از آنها در توسعه این میدان قطعی نیست.

عباسی لرکی با اشاره به آمادگی شرکت لوک اویل روسیه به منظور بازگشت به طرح توسعه میدان نفتی آذر، افزود: شرکت زابروژ نفت و روسنف هم برای مشارکت و سرمایه گذاری در طرح چنگوله اعلام آمادگی کرده اند.

مجری طرح توسعه میدان چنگوله با تاکید بر این که برای انتخاب سرمایه گذار و توسعه دهنده این میدان ، در انتظار برگزاری کنفرانس تهران که قرار است در تاریخهای هفتم و هشتم آذرماه دایر شود ، هستیم .

وی افزود: پیش بینی شده در این کنفرانس مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) معرفی شود، و در انتظار ارزیابی شرکتهای آماده همکاری هستیم .

میدان نفتی چنگوله براساس آخرین مطالعات انجام شده در دو فاز توسعه خواهد یافت ، فاز نخست که ٤٠ ماه پیش بینی شده با حفاری چهار حلقه چاه و تعمیر دو حلقه چاه اکتشافی موجود، تولید ١٥ هزار بشکه نفت در روز محقق می شود.

همچنین در کنار این اقدامها در فاز نخست قرار است خط لوله انتقال نفت به طول ١٠٠ کیلومتر و تاسیسات جداسازی گاز و نفت اجرا شود.

علاوه براین در فاز دوم که ٦٠ ماه پیش بینی شده ، ١٣ حلقه چاه جدید و احداث تاسیسات زیربنایی، به همراه واحد بهره برداری و خطوط لوله در نظر گرفته شده که با اجرای آنها تولید از میدان چنگوله به ٤٠ تا ٥٠ هزار بشکه در روز می رسد.

بلوک نفتی اناران سال ١٣٨٤ با مشارکت شرکتهای استات اویل هیدرو نروژ و لوک اویل روسیه در ٢٠ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مهران در استان ایلام با ذخیره قابل برداشت ٤٠٠ تا ٦٥٠ میلیون بشکه نفت خام کشف شده بود.

این بلوک هیدروکربوری در دماغه کوههای زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق در قسمت جنوب غربی ایلام بین دو شهر مهران و دهلران قرار دارد.


منبع: ایرنا
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب: 10119
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *